Munkára nevelés

2024.04.12. 18:59

Munkára nevelés volt a célja a palántázásnak is a gyöngyösoroszi iskolában

A diákok saját nevelésű palántáikat ültették ki a szabadba. A munkára nevelés programban a gyerekek megértik a természet és az ember közötti kapcsolatot is.

Szabó István

Képaláírás: Szorgoskodnak az iskolakertben a gyöngyösoroszi diákok

Forrás: Heves Megyei Hírlap

Palántázással telt a Munkára nevelés a mezőgazdaság segítségével című bázisintézményi program pénteken a Gyöngyösoroszi Árpád Fejedelem Általános Iskola tankertjében. Portálunkon már beszámoltunk arról, hogy a tanintézmény az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címet viselheti, falai között jelenleg 125 roma nemzetiségi diák tanul. A gyöngyösoroszi bázisintézményben kiemelt hangsúlyt kap a tanulók kompetenciáinak fejlesztése. Ennek érdekében dolgozták és próbálták ki a Projektek az iskolai életben elnevezésű projektsort, mely nyolc különálló részből áll. A program beépült az iskola pedagógiai programjába, valamint jógyakorlatként átadták a tankerült iskoláiba is. A pénteki programot mintegy 15 iskola követte online módon nemcsak Heves vármegyében, de volt többek között budapesti és Zala vármegyei tanintézmény is a vonalban.

Pásztor Ferenc igazgató arról beszélt portálunknak, hogy a nap célja szerint a tanulók megtapasztalják a fizikai munka értékét, megértik a természet és az ember közötti kapcsolatot, és felelősséget éreznek a közösségi munka és a környezetük iránt. Megértik a palánták szabadföldbe ültetésének fontosságát, megismerik a megfelelő növényültetési technikákat. 

– A tanulók rövid elméleti áttekintés során megtanulják, mikor és hogyan döntsenek a kiültetésről, hogyan válasszák ki az egyes növények esetében a megfelelő helyet a veteményeskertben a fény, a talaj, a távolság, az ültetési mélység szerint. A gyakorlati tevékenység során a tanulók ásók és kapák segítségével elültetik a tejes dobozokban nevelkedett palántákat. A foglalkozás végén gondozási jótanácsokat kapnak az újonnan ültetett palánták gondozásáról, locsolásáról, gyomlálásáról, a kártevők és a betegségek elleni hatékony védekezésről. A bemutató órát közös beszélgetés zárja a munka értékéről, a közösségi munka fontosságáról, és arról, hogyan befolyásolja a munkavégzés az egyén és a közösség életét – részletezte Pásztor Ferenc.

Ottjártunkkor láthattuk, hogy minden osztálynak külön parcellája található a tankertben. A gyerekek korábban maguk ásták fel a földjét, és kigyomlálták. A hónapos retek és a zöldhagyma már szépes sorolt benne. Ez lesz a jutalom két-három hét múlva, egy zsíroskenyér-partin elfogyasztjuk közösen, magyarázta Pásztor Ferenc. Pénteken paradicsom- és paprikapalántát ültettek a diákok, és vetettek újabb sor dughagymát is, hogy egy tanév végi nyársaláshoz is legyen friss hagyma. Régi hagyományt felelevenítve, az iskola ablakpárkányain saját nevelésű muskátlik állnak, a lányok festették a tartóedényeiket vidám színesekre. A már tavaly is készített méhlegelő mellé került rovarhotel is, vagy ahogy a gyöngyösoroszi gyerekek hívják, darázsgarázs. 
 



 


 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában