Jógyakorlat Gyöngyösorosziban

2024.03.02. 11:27

Bázisiskola: egyetlen diákról sem mondanak le

Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címet elnyert általános iskolában 125 roma nemzetiségi diák tanul. A bázisiskola, a kritériumok alapján, megyei, járási, esetleg országos szinten magas presztízsű hagyományokkal rendelkező intézmény lehet. A Gyöngyösoroszi Árpád Fejedelem Általános Iskola felszereltsége jó, 200 diák befogadására alkalmas infrastruktúrával rendelkezik.

Szabó István

A bázisiskolában figyelnek a tehetséggondozásra

Forrás: Czímer Tamás/Heves Megyei Hírlap

A Gyöngyösoroszi Árpád Fejedelem Általános Iskola – a Nemzetiségi Pedagógiai Oktatási Központ és a bíráló bizottság javaslatai alapján – az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címet viselheti három évig, tájékoztatta portálunkat Pásztor Ferenc intézményvezető. – Nagy örömünkre szolgál, hogy az Oktatási Hivatal az általa kiírt pályázaton a rendkívül magas szakmai színvonalú pályamunkák közül érdemesnek ítélte iskolánkat a bázisiskola cím viselésére. Megtisztelő mindez az intézmény vezetése és a pedagógusok számára is, hiszen a jógyakorlatok átadásával továbbfejleszthetjük szakmai tudásunkat – közölte Pásztor Ferenc.

Bázisiskola a Gyöngyösorosziban működő általános.
Bázisiskola: egyetlen gyerekről sem mondanak le.
Forrás:  Czímer Tamás - Heves Megyei Hírlap

Az igazgató elmondta, hogy bázisintézmény, a kritériumok alapján, megyei, járási, esetleg országos szinten magas presztízsű hagyományokkal rendelkező intézmény lehet. Infrastruktúrában a feladatellátáshoz megfelelő módon felszereltnek, egyedi, más intézmények számára is példaértékűnek, működésében koherensnek kell lennie. Befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szakmai módszertani, szervezeti kultúrával és innovációval kell rendelkeznie. Egy bázisintézménynek mindezt képesnek kell lenni publikálni, valamint olyan szakmai szolgáltatásként átadni, amely alkalmas adott területen magas színvonalú, hatékony tudásmegosztásra. Egy bázisintézményben az adott szolgáltatási területhez kapcsolódó jógyakorlat eredményesen működik mesterpedagógus vagy mesterpedagógus szaktanácsadó, illetve az intézményvezető által kijelölt pedagógus közreműködésével, foglalta össze Pásztor Ferenc.

– Bázisntézményünkben jelenleg 125 roma nemzetiségi diák tanul. Az iskola felszereltsége jó, 200 diák befogadására alkalmas infrastruktúrával rendelkezik. Interaktív táblák, illetve ilyen tévék, továbbá kivetítők segítik az oktatást. Informatikatermünkben 25 állomásos géppark található. Az udvarunk kézilabda pályával, homokozóval és sok füves területtel többféle szabadidős tevékenységre alkalmas. Előkertünkben fűszer- és gyógynövényszigetet, méhlegelőt alakítottunk ki. A nevelőtestületünk kis létszámú, de annál érdekesebb, színesebb összetételű mind korban, mind végzettségben. Talán ez is hozzájárul ahhoz, hogy mindennapjainkban sikeresen tudunk élni, nevelni, oktatni. Ahhoz, hogy a pedagógusok feladataikat teljesíteni tudják, és jól végezzék, folyamatosan képzik magukat. Bázisintézményünkben kiemelt hangsúlyt kap a tanulók kompetenciáinak fejlesztése. Ennek érdekében dolgoztuk és próbáltuk ki a Projektek az iskolai életben elnevezésű projektsort, mely nyolc különálló részből áll. A program beépült az iskola pedagógiai programjába, valamint jógyakorlatként átadásra került tankerültünk iskoláiba is – részletezte Pásztor Ferenc.

Bázisiskola, ez azt is jelenti: figyelnek a tehetséggondozásra

  • A projektsorban olyan elemek szerepelnek, amelyek többek között segítenek a gyerekeknek irányítani saját életüket, érzelmeiket, azok megfogalmazását és feldolgozását.
  • Kapcsolatépítést jelentenek a diákok és a természeti környezet között. 
  • Fókuszban található a személyiség-, illetve közösségfejlesztés, az egészségnevelés, az esélyegyenlőség, a pályaorientáció, a tehetséggondozás és az önismeret. 
  • A projekt megismerteti a gyerekeket hazánk, továbbá roma őseik hagyományaival, rég elfeledett játékokkal, a könnyen megtalálható természeti anyagok hasznos felhasználásának lehetőségeivel.

– A jógyakorlat célja a nevelési-oktatási folyamat kiegészítése, annak hatékonyságának növelése, a tanulók minél szélesebb körű fejlesztése. Cél a hiátusok pótlása, a szociokulturális helyzet felmérése és figyelembevétele, az ebből eredő feladatok megoldása. Fontos a mindennapok gyakorlatába minél több kompetencia fejlesztésének beépítése, azok megerősítése. A fejlesztő célú gyakorlatokkal biztosítani tudjuk a tanítási órák anyagainak könnyebb elsajátítását, feldolgozását. Az önismereti tréningeknél nagy hangsúlyt fektetünk a pályaorientációra és életre nevelésre, ezáltal a nyolcadik osztály befejezésekor gyermekeink egy komplex fejlesztési programon keresztül sajátíthatják el, erősíthetik meg a tudásukat, javíthatják az életminőségi lehetőségeiket. Iskolánkban a hatékony kompetenciafejlesztés érdekében fontosnak tartjuk a tanulóink pontos fejlődésmenetének a folyamatos mérését. Így jógyakorlatként az alsós osztályokban minden tanuló esetében elvégezzük a DIFER-mérést. A jövőkép tervezésekor maximális figyelmet fordítunk arra, hogy nem szabad lemondani tanulóinkról – magyarázta Pásztor Ferenc.

A jógyakorlatok között helyet kapó alkotónapok célja szintén a tanulók képességeinek a fejlesztése a projektek és tantárgyi kapcsolódásuk alapján, tette hozzá az igazgató.

– Az iskolai alkotónapokat évszaknak, ünnepkörnek megfelelően három-négy hetente előre megtervezetten tartjuk meg. Ilyenkor úgy szervezünk csoportokat, hogy azokban a legkisebbek és a legnagyobbak is egyaránt részt vegyenek. A feladatok elsősorban az ünnepkörökhöz csatolódnak, ahol igyekszünk a nemzetiségi hagyományok felkutatásával kezdeni, majd folytatjuk azok feldolgozásával, melynek keretében termet rendezünk be, kiállítást készítünk, barkácsolunk, sütünk, kézimunkázunk, jelenetet adunk elő. Az alkotónapok folyamataiban nagyon intenzíven megjelenik a szocializációs folyamat, a sajátos nemzetiségi kultúra, és annak feldolgozása, a tantárgyközti kapcsolatok, a munkára nevelés, a feladattartás – emelte ki Pásztor Ferenc.

Mint megtudtuk, a gyöngyösoroszi iskolások októberben a kertészkedés és az őszi betakarítás folyamatát, tárolási és tartósítási technikák módszerét sajátíthatták el az iskolakertben található növényekkel végzett munka során. A foglalkozás lehetőséget teremtett a munkára nevelésre, és arra, hogy a diákok értékeljék a saját erőfeszítéseiket és azok eredményeit. Decemberben a tanulók kézműves tevékenységeken keresztül tanulták a hagyományos téli ünnepkör díszeinek elkészítését, és fejlesztették finommotorikus készségeiket is. Idén februárban pedig kertészkedés, magültetés volt a téma: a tanulók megismerkedtek a különböző zöldség-, gyógy- és dísznövények magjaival, megtanulták az alapvető vetési technikákat, és megértették a növények növekedésének folyamatát. A foglalkozás végén gondozási jótanácsokat kaptak, hogyan kell a növényeket napfény-, illetve hőmérsékletigényük szerint elhelyezni, locsolni, mikor és hogyan ültethetők át a szabadföldbe. A márciusi alkotónapon hagyományos népi játékokat készítenek majd a gyerekek természetes anyagokból, foglalta össze Pásztor Ferenc.

Nemrégiben videót is közölt a heol.hu, a bázisiskola életéről:

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában