Kritika

2022.09.25. 15:14

A Hosszúhajú veszedelem - táncban elbeszélve + fotók

Szinte reménytelen próbálkozás táncszínházról írni, hiszen a mozdulatok sejtelmességét és dinamikáját nehéz szavakba önteni! Gondolnánk, a prózából is nehéz táncprodukciót létrehozni, de a szeptember 21-25. között megrendezett XI. Egri Stúdiószínházi Táncfesztivál szinte minden produkciója ennek ellenkezőjét bizonyította számunkra.

Jámbor Ildikó

Az előadás pillanatképe

Forrás: Gál Gábor

Aki a száz éve meghalt- s ezért ebben az esztendőben a jubileumi megemlékezés tárgyává tett - Gárdonyi életmű táncszínházi megfogalmazását látta, melyet szeptember 21-én este mutattak be az egri Gárdonyi Géza Színház stúdiószínpadán Hosszúhajú veszedelem címen - meggyőződhetett a tézis ellenkezőjéről. Lendületes, izgalmas, sejtelmes produkciót láthattunk: öt etűdöt, öt koreográfus műhelyéből - ugyanazon társulat - az egri GG Tánc Eger művészeitől. Lendületes, izgalmas, fantasztikus színházi estének voltunk részesei!

A tíz fiatal táncművészt - időnként kiegészülve még kettővel - remek, terhelhető fizikai állapotban, igazi egymásra figyelő, közösségként láthattunk, akik mindvégig ugyanazzal a dinamikával táncolták el az amúgy már kissé porosnak feltételezett novellákat. Miért mondom, hogy poros? Gárdonyi nőeszménye, s egyáltalán a száz évvel ezelőtti nőideál fényévekre van a maitól, s talán nem is olvassák már ezeket az írásokat a mai huszon- harmincévesek. Hiszen hol a házasság ideája, hol a holtomiglan-holdtodiglan erkölcse? Mégis átélhetővé, frissé tették számunkra a témakört ezek a darabok. A koreográfusok: Kulcsár Noémi, Feledi János, Grecsó Zoltán, Topolánszky Tamás, Halász Gábor tudtak együtt gondolkodni, s bár mindegyik etűd szuverén szemlélettel és eszköztárral állította elénk a férfi és a nő örök konfliktusát, mégsem tűnt az egész széttöredezettnek, hanem egységes volt.

Az alaptörténet az, hogy egy őszinte, italozós estén az agglegények elmondják egymásnak, hogy miért nem házasodtak, illetve miért nem horgonyoztak le a másik nem mellett. Közismert Gárdonyi idegensége és kudarca a női nemmel, ezért hát még közelebb hozta hozzánk az író történeteit a táncszínház.

A szakállas nő, a férfiként viselkedő partnert A mandula, a megvalósult szerelem keserédességét A pék órája a női nem álhatatlanságát idézte meg, A másik két etűd a kiismerhetetlen és csalfa nőt. Emődi Attila, mint vezető táncos és társkoreográfus ismerősként tűnt ki a produkciókból. Sok az új, a fiatal arc, mindannyian felkészültek, tehetségesek. Dicséret illeti a Halász Gábor összeállította zenei anyagot, fantasztikus, kreatív jelmezeket láthattunk, s a hátterül szolgáló videomontázsok is illúzió keltőek voltak (Bati Nikolett munkája).

A tizenegyedik éve megrendezett fesztivál - melynek bevezető előadása előtt Topolánszky Tamás Harangozó díjas, érdemes művész, tagozatvezető szerény, de annál tartalmasabb beszédet mondott, miközben a zenei vezető muzsikált - újabb bizonyítékként szolgált az egri társulat életrevalósága mellett.

Az előadással egy időben nyílt meg az előtérben A duda új ruhája című kiállítás, mely a skót duda és a magyar kecskebőrduda alakváltozásairól, zenei funkciójáról adott ismereteket, s mely Ágoston Béla zenei vezetésével jött létre, s különlegességként QR kód segítségével vált hallgathatóvá.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!