Forma-1

2022.08.01. 19:00

Éjszakai száguldás 300 kilométer/órás sebességgel avagy interjú az élő legendával

A versenyzéstől visszavonult egykori sztárok közül néhányan új szerepben tűntek fel a 37. Magyar Nagydíjon. Az egyik legismertebb név a Le Mans-i 24 órás verseny élő legendája, Tom Kristensen, aki exkluzív interjút adott lapunknak.

Surányi Géza

George Russell (balról) és Tom Kristensen

Forrás: Fotó Meder István/Nemzeti Sport

A manapság a tévés szakértőként tevékenykedő dán versenyző kilenc alkalommal nyerte meg az autósport egyik legpatinásabb versenyét, első alkalommal éppen negyedszázaddal ezelőtt. Arra voltunk kíváncsi, hogy mi a siker titka.

– Nincs titok – válaszolta nevetve Kristensen. – Nagy elszántság és kemény munka szükséges hozzá az egész csapat részéről. Persze kell egy jó és erős autó, de minél gyorsabban mész vele, annál nagyobb kockázatot vállalsz.

Egyenletes köridőket kell autóznod, és nem szabad összeérni a többiekkel.

Kristensen kérésünkre arról is mesélt, hogy milyen érzés éjszaka 300 kilométer/órás tempóval száguldani Le Mans-ban. – Száz százalékig koncentrálnod kell. Előfordul, hogy jó ritmusban autózol és minden simán megy, máskor viszont nehéz a vezetés, sőt időnként ijesztő. Egy dolog biztos: folyamatosan valamilyen érzés kerít hatalmába a verseny alatt és az ébren tart.

Hogy mik voltak az ijesztő pillanatok, arra Kristensen diplomatikusan így felelt: – Volt olyan autóm, amelynek nagy sebességnél megemelkedett az eleje és képtelenség volt kormányozni. De hogy ez melyik volt, arra már nem emlékszem, mert nagyon régen történt!

Kíváncsiak voltunk, hogy az 1997 és 2013 között aratott kilenc győzelme közül melyik a legkedvesebb számára. Az egykori dán kiválóság érdekes választ adott.

– Az első, 1997-es siker újoncként sokat jelentett számomra, ugyanis a leggyorsabb kört is én futottam. Mégis legemlékezetesebb az a győzelem, amit 1999-ben elszalasztottam. Négy órával a verseny vége előtt háromkörös előnnyel vezettünk, ami még Le Mans-ban is soknak számít. De műszaki hiba miatt a csapattársam a korlátnak csapta az autót. Sok erő kellett, hogy feldolgozzam a csalódást. Ez megtanított arra, hogy a versenynek akkor van vége, amikor leintik. A következő években viszont hat Le Mans-t nyertem zsinórban, ami mindenért kárpótolt.

Az sajnos sosem derült ki, hogy a kitűnő versenyző a Forma-1-ben mire lett volna képes, mert csak a tesztekig jutott el. Az 1997-ben és 1998-ban lezajlott próbákra így emlékezett.

– Először egy remek kiscsapatnál, a Minardinál teszteltem, Barcelonában. Később vezettem a Jaguar és a Williams autóit is. Végül a BAR csapat Tyrrelljét próbálhattam ki.

A beszélgetés során nem kerülhettük meg a Sebastian Vettel visszavonulásáról szóló hírt, amelyre Kristensen így reagált.

– Gratulálok a döntéséhez, szerintem jól tette. Sajnos nem a sikerei csúcsán hagyja abba, de még van nagyjából tíz versenye, hogy valami emlékezeteset nyújtson. Remélem, sikerül neki.

Hangulatjelentés – Kétezerhúszban zárt kapuk mögött kellett megrendezni a Magyar Nagydíjat, míg tavaly korlátozott számú vendég és újságíró nyerhetett bebocsátást a garázsok mögötti területre, a paddockba. Az idén azonban kezd visszatérni az élet a versenypályára. A koronavírus-járvány előtti időkben a csapatok tárt karokkal várták az újságírókat, interjúlehetőséget biztosítottak számukra és a tehetősebbek meg is vendégelték a média munkatársait. Az elmúlt hétvégén egyes csapatok, például a Red Bull, az Alpha Tauri és az Alfa Romeo a korábbi gyakorlatnak megfelelően már a csütörtöki napon meghívta az újságírókat főhadiszállásukra. A korábban vendégszeretetéről híres Ferrari azonban meglehetősen zárkózottnak bizonyult: a média egyetlen munkatársa sem léphetett be hozzájuk, a csekély számú interjút külső helyszínen vagy online tartották.
 

Címkék#autósport

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában