Hírek

2005.03.12. 00:00

Trolibusz áramszedő nélkül

Meglehetősen ráznak, viszont csöndesek, kényelmesek és energiatakarékosak a BKV új trolibuszai. Még az ellenzék sem talált fogást a vételen. Csak azt kifogásolják, hogy miért nincs több az új járműből.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="303"] Demszky Gábor főpolgármester a tegnap bemutatott új, áramszedő nélkül is közlekedő trolihoz siet
[/caption]Megérkeztek az első áramszedő nélkül is működő, Solaris Ganz  trolibuszok Budapestre. A járművek több kilométert is képesek megtenni áram nélkül. Ez nem fényűzés, hanem nagyon gyakorlatias tulajdonsága az új troliknak. Évente több ezer órát állnak baleset vagy forgalmi fennakadás miatt a BKV járművei.
Leginkább a trolibuszok kiszolgáltatottak, hiszen pályájuk a vezetékhez kötött. Mostantól viszont egyszerűen el tudják kerülni az akadályokat, rákanyarodhatnak egy másik utcára. Az új járművek alacsonypadlósak és csendesek. Igaz, meglehetősen ráznak. Üléseiket viszont kipárnázták. Ettől eltekintve a szovjet ZIU trolikhoz képest olyan változást jelentenek, mintha Trabantból átülnénk a legújabb Mercedesbe. Hiszen míg a régi troli úgy rángat, hogy az utasok hasra esnek, az újak finoman mennek.
A légkondicionálás egyelőre csak a járművezetők kiváltsága. Viszont az üvegeket úgy színezték, hogy kevésbé melegedjen át az utastér a kánikulában. A huszonöt éves szovjet elődökhöz képest kevesebb energiát fogyasztanak. Elődeiknek tragikus a műszaki állapota: némelyiken akkora lyuk van, hogy besüvít a szél. Az új trolik március 15-től a 76-os vonalán közlekednek. Egyelőre hat darabot vásárolt a BKV.

Jónak tartják, de szerintük többet is vehettek volna

A városházi ellenzék és a BKV-t rendszeresen bíráló civil szervezet, a VEKE is elismeri az új trolikat. Csak azt kifogásolják, hogy miért nem vett többet Budapest. Szálka Miklós, a Városüzemeltetési Bizottság alelnöke szerint nagy baj lesz a BKV járműállományával. Hasonló a helyzet, mint az utakkal. Ha nem hagyták volna ennyire leromlani azokat, ma sokkal egyszerűbb lenne a karbantartásuk. A BKV járművei elindultak a lejtőn. Évi 5–10 trolival nem lehet megállítani a folyamatot. Jövő héten egyébként újabb Volvo buszok érkeznek Budapestre.

Ezek is érdekelhetik