Kék hírek, bulvár

2010.07.29. 06:05

A mostaninál hatékonyabbá tenné a segélyhívót az ombudsman

Elégedetlen az ombudsman az európai segélyhívó honi működésével. A helyi tapasztalatok szerint eleve inkább a nemzeti számokat tárcsázzák.

Lovász Anikó

Fotó:

A 112-es egységes európai segélyhívó hazai működése sokszor inkább nehezíti, mint segíti a beavatkozásokat. A rendszer nem képes emberi közreműködés nélkül megállapítani a hívó helyzetét, a megyehatárokhoz közeli területeken pedig megeshet, hogy a szomszéd megyében fogadják a hívást. A riasztási láncba kerülő újabb elemek kitolhatják a beavatkozás megkezdésének idejét is - véli az ombudsman. Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa másfél éve kérte a fentiek miatt a kormányzat közbenjárását, ám szerinte megoldás azóta sincs.

[caption id="" align="aligncenter" width="344"] Az egy helyiségben kialakított rendőri és katasztrófavédelmi ügyelet nagyban elősegíti az információáramlást és a szervezetek együttműködését. Fotó: Lénárt Márton
[/caption]

Hevesben a 112-es számra érkező hívások a megyei rendőr-főkapitányság Egerben található főügyeletére futnak be, akárcsak a 107-es vonalon jövő bejelentések. Évente mintegy 135 ezer alkalommal csörren meg itt a készülék. Egy állományban lévő rendőr irányítása alatt egy polgári alkalmazott fogadja a hívásokat, s végez előzetes szűrést, miszerint érdemi hívásról van szó, vagy telefonbetyárkodásról. Utóbbiak sajnos elég gyakoriak. Sokszor megesik az is, hogy valaki a nyomozókat vagy ügyintézőket keresi, azaz a nagy szám ellenére kevés a valódi segélykérő hívás. Ha ilyenről van szó, akkor az azt fogadó kapcsolja az ügyben illetékes városi rendőrkapitányság, vagy a társszervek egy munkatársát – ismertette a rendszer működését Soltész Bálint r. százados, a főkapitányság szóvivője. Mint mondta, a rendszer működésével – legyen szó a megyék közti átkapcsolásról, vagy a reagálási időről – kapcsolatban még nem érkezett panasz.

Ezt erősítik meg a mentésben érintett más megyei szervek szakemberei is, hozzátéve: a lakosság inkább a közvetlen segélyhívó számokat használja. Csathó Mónikától, az Egri Mentőállomás vezetőjétől megtudtuk, hogy bár hozzájuk is kapcsolnak át a 112-es vonalon érkező hívást, ám ha kifejezetten mentőre van szükség, az emberek a 104-es számot tárcsázzák.

- Ha tűzesetről van szó, az emberek általában a 105-ös számon kérnek segítséget. A 112-t inkább akkor keresik, amikor több szervezet együttes beavatkozására van szükség, vagy éppen nem tudják eldönteni, hogy kit célszerű értesíteni, ki az, aki majd elvégzi a beavatkozást. Utóbbi inkább a műszaki mentéseknél jellemző, példa rá, ha mondjuk egy kútból kell felhozni valakit, vagy az erdőt járó turistát ér baleset - válaszolt érdeklődésünkre Magyar Attila pv. alezredes, a Heves Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője. Hozzátette: a 112-re érkező bejelentések közül - érintettség hiányában - elenyésző rész köt ki végül valamelyik tűzoltóparancsnokságon.

Heves megye ugyanakkor jelenleg egyedülálló helyzetben van hazánkban. Nálunk ugyanis már évek óta egy helyiségben működik a megyei rendőr-főkapitányság és a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság ügyelete, amely nagyban megkönnyíti a két szervezet közötti információáramlást.

- Amennyiben a bejelentőnek tűzoltói beavatkozásra van szüksége, a rendőrség ügyeletese kapcsolja a hívót a mi ügyeletesünknek, aki célirányosan kikérdezi, elemzi az információkat és értesíti az illetékes tűzoltóságot, vagy ha arra van szükség, az igazgatóság Veszélyhelyzeti Felderítő Csoportját. Mindez 1-2 percet vesz igénybe - magyarázta az alezredes, aki azt is elmondta: ebből a minimális időveszteségből a megyében eddig nem volt probléma. Megyehatárhoz közeli területek esetén ugyan valóban előfordul, hogy más megyéből érkezik ide hívás, vagy az itteniek kerülnek át máshová, de eddig nem volt gond ebből sem.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!