Bűnügyek

2021.06.22. 20:00

Kényes banki adatokat próbálnak megszerezni az agyafúrt csalók Heves megyében is

Sokan estek áldozatul internetes csalóknak, akik próbálkoztak megyénkben is. A rendőrség tanácsokkal szolgált, mi a teendő ilyenkor.

Molnár Helga

Fotó: Shutterstock

Többféle módon próbálkoztak csalók azzal, hogy hiszékeny – többnyire idős – emberek pénzét elvegyék. A megyében történt, kitudódott esetek zömében gyanakvóak voltak az áldozatok, és nem dőltek be a trükknek. Aki résen volt, ellenőrizte a kérés valóságtartalmát, s bejelentést tett a rendőrségen.

Volt olyan eset, amikor az idős embert arra akarták rávenni, hogy töltsön le egy internetes alkalmazást. Aki azt rátelepítette a telefonjára, annak megszerezhették a bankkártyaadatait. Megesett, egy áldozattól majdnem sikerült több száz ezer forintot ellopni. Nem sokon múlott, hogy nem jártak sikerrel a csalók.

Egy egri személyt áprilisban a bankjára hivatkozva egy elkövető azzal keresett meg telefonon, hogy észleltek egy nem kívánt pénzügyi tranzakciót, amit meg tudnak akadályozni, ha azt mégsem engedélyezné. A sértett megadta a bank- és a hitelkártyája számát s annak háromjegyű titkos kódját is. Majd azt tapasztalta, hogy a folyó- és a hitelszámlájáról közel egymillió forintot vettek le.

A Heves Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársai több figyelmeztető felhívást tettek.

– Az e-mailen, sms-en és telefonon keresztül véghezvitt csalások nagyon ­gyakori visszaélési formákká váltak. Ezek célja, hogy az elkövetők a pénzintézetre, bankra hivatkozva adatokat csaljanak ki a számla vagy bankkártya birtokosától. Próbálják megszerezni a kényes adatait, így az internetbanki belépéshez szükséges azonosítót, biztonsági kódot, jelszót s bankkártyaszámokat. A hazudozók adategyeztetésre hivatkoznak, önmagukat a bank dolgozóinak kiadva. Megesik, hogy vagy e-mailt vagy sms-t küldenek, ami egy hivatkozást tartalmaz. Ez a link egy világhálós oldalra vezet, ami a megtévesztésig hasonlít az internetbanki belépési felülethez. Így képesek az elkövetők arra, hogy begyűjtsék a megtévesztett ügyfelek jelszavait és adatait – részletezték a rendőrök.

Egy új módszerre is figyelmeztetnek. A csalók a bank dolgozóinak adják ki magukat, és akár a kötelező adategyeztetésre hivatkozva, akár más ürüggyel kérik el az ügyfelektől a kártya- és számlaadataikat, valamint internetbanki belépési adataikat. A csalók az internetbanki aktív tranzakciók hitelesítő kódjaira is vadásznak, így szereznek jogtalanul rendelkezést a számla és a pénz felett.

Fontos leszögezni: a bankok sem e-mailben, sem telefonon, sem sms-ben nem kérnek jelszavakat, adatokat az ügyfeleiktől. A bank munkatársai kizárólag akkor kérhetnek ilyesmit, ha egy folyamatban lévő ügyben keresik az érintettet. Fontos, ha bárkit megkeresnek, azonnal jelezze a pénzintézetnek. Szükség esetén pedig intézkedjen a bank- és hitelkártyájának, internetes vásárlások tranzakciójának letiltásáról. Az internetes vásárlásokhoz használjanak virtuális kártyát, számlát, s azon csak annyi pénz legyen, amennyi a vásárláshoz vagy épp szállásfoglaláshoz kell.

Kezdőképünk illusztráció Fotó: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában