2019.01.09. 14:10
Negyven munkagéppel harcolt a hóval a Közút megyénkben
Az elmúlt napok igazán télies, havas időjárása és a kritikák apropóján megkérdeztük a Magyra Közút Nonprofit Zrt-t, hogy hogyan is dolgoztak munkatársaik az elmúlt napokban azért, hogy minél biztonságosabban közlekedhessünk.
Kékestetőn már volt dolga tegnap a hókotrónak
Forrás: Heves Megyei Hírlap
Fotó: Czímer Tamás
Az első és legfontosabb, amelyet tisztázni kell, hogy vannak állami és önkormányzati fenntartású utak, és vannak járdák, ahol a magánszemélyeknek kell gondoskodni a biztonságos közlekedésről. Az előbbiek tartoznak a Közúthoz. Az ő feladatuk az országos közúthálózat és az autópályák üzemeltetési, fenntartási és karbantartási munkái, éppúgy, mint a burkolatellenőrzés és -javítás, vagy télen a hó eltakarítása, a síkosságmentesítés. Országos szinten mintegy 32 ezer kilométernyi útszakaszt kezel a Közút.
Ezzel szemben az önkormányzati tulajdonú utakon a vonatkozó törvény értelmében a hó eltakarítása és az út síkossága elleni védekezés a helyi közutakon (ideértve a gyalog- és kerékpárutakat is), továbbá az ingatlanhoz nem csatlakozó burkolt járdán, a gyalogúton, a lépcsőn, a lejtőn és a sétányon a települési önkormányzat feladata. A magáningatlanok előtti járda takarítása azonban már a tulajdonos(ok) feladata és felelőssége.
A Magyar Közúthoz: Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezetőtől megtudtuk, hogy a keddi havazás idején, vagyis lényegében az elmúlt 24 órában szerda reggelig Hevesben a Magyar Közút a fenntartásában lévő 1400 kilométernyi úton 900 tonna sót és 120 ezer liter calcium-klorid oldatot szórt ki. 40 gép dolgozott, folyamatosan, rotációban.
A Kemma.hu beszámolója szerint szóba került az is, hogy sokan úgy érzik, feléjük nem járt hókotró vagy sószóró, vagy épp pont nem takarította az utat a jármű, amit láttak. Ezzel kapcsolatban érdemes átgondolni: az előre rögzített hóeltakarítási terv alapján haladnak a gépek, és először is el kell jutniuk az üzemmérnökségről a célterületre, addig viszont felemelt ekével haladnak, hogy minél gyorsabban tegyék meg az utat, és kezdjenek neki a munkának. e előre rögzíti az egyes munkavégző gépek útvonalát. Az intenzív, folyamatos csapadékutánpótlás, hóesés persze könnyen és gyorsan el is rejti a munkát, amit a gépek végeznek. Érdemes átgondolni: ha a járdánkról hóesésben lapátoljuk el a havat, mennyi idő után lepi azt be újra a fehér lepel hóesésben, vagy hogy milyen gyakran kell az ablaktörlőt használni, mert a szélvédőnkre is ráolvadnak a pelyhek. A közutas gépek is ugyanezzel a helyzettel szembesülnek lényegében: mire 40-50 kilométeres útjukat megteszik, addigra ott, ahol kezdték, könnyen újra behavazódhatott az út.