2019.12.23. 07:00
Virágzik az illegális autószerelés Heves megyében is
Panaszkodnak a hivatalos autójavító műhelyek vezetői: egyre kevesebb a jól fizető munka. Az alkatrész-kereskedelmen túl, a szervizelés nagy része is az illegális szektorba vándorol, s közben egyre több rossz állapotú autót hoznak be külföldről.
Az idén a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Heves megyében néhány olyan esetet tárt fel, amikor autószerelő műhelyt üzemeltetők egyéni vállalkozói engedély és adószám nélkül, kontárként végezték a tevékenységüket – tudtuk meg dr. Paskujné Pifkó Mónikától, a NAV megyei sajtóreferensétől.
– A kontár autószerelők működéséről általában közérdekű bejelentésekből szerzett tudomást az adóhivatal. Azok a csalódott ügyfelek jeleztek íly módon a hatóságnak, akiket valamilyen módon megkárosított az autószerelő, jogaik érvényesítését lehetetlenné tette, hogy a szolgáltatásról nem kaptak nyugtát, számlát. Ha valaki adószám nélkül végez gazdasági tevékenységet, a NAV egyébként egymillió forintig terjedő mulasztási bírságot szab ki. A kontár autószerelők nyugta-, illetve számlaadási kötelezettségüknek sem tesznek eleget, pénztárgépet sem üzemeltetnek, amivel további jogsértést követnek el. Ezekben az esetekben a NAV a be nem jelentett telephely miatt is ellenőrzést indít – válaszolta a Heol kérdésére a szóvivő.
Sándor jó autószerelő, családi házuk mellet, az udvaron lévő műhelyben dolgozik. Feketén. Mint mondta: régebben hivatalosan működő szervizben volt alkalmazott, a tulaj be is jelentette, ám havonta a minimálbérért dolgozott ugyanannyit, mint most egy hét alatt. Nem boldog tőle, hogy így kell ügyeskedni, de gyerekei vannak, akik nem fognak a haldokló szektor miatt nélkülözni. Egyedül ehhez ért, és ehhez igazán jól.
Durva becslések szerint az autószerelők körében akár négyszeres lehet az illegális foglalkoztatottság. Egy egri műhely tulajdonosa szerint bonyolult okai vannak annak, hogy a legálisan működő, adózó és az előírásokat betartó vállalkozások kerülnek hátrányba. Ez köszönhető a szakmában uralkodó feketemunkának, illetve az alkatrészellátás nyomon követhetetlen, szabad áramlásának is.
– Sok tényező, így mindenek előtt az internet nehezítik meg az életünket. A világhálón szabadon folyik az alkatrészekkel való kereskedés úgy, hogy senki nem ellenőrzi, honnan származnak azok és adóztak-e utána. Ráadásul sokszor a feketén munkálkodók is megkapják a viszonteladói kedvezményt – mondta az okleveles szerelő. Nevét nem vállalta, hiszen mint mondta: nem akar spiclinek tűnni.
Az autószerelő műhely tulajdonosa szerint, míg korábban bontásra hozták be nyugatról a félig-meddig roncs autókat, addig ma sokat üzembe is helyeznek, hiszen kedvezőbbé vált a regisztrációs adó. Ördögi kör, hiszen így ismét egyre öregebb autók futnak az utakon. Persze továbbra is bontanak sokat, csakhogy illegálisan. Mint mondja, hiába fektetnek hatalmas összegeket fejlesztésbe, oktatásra és alkatrészraktár felállítására, nyilván nem hozzá jönnek majd ügyfelek, ha feketén fél áron van az alkatrész.
A legtöbb szakember veszélyesnek tartja a nem minősített alkatrészek terjedését. Ez már túlmutat a legalitáson és az adóbevételek csökkenésén, hiszen befolyásolja a közlekedésbiztonságot is, miközben a környezetet is terheli, mert a káros és veszélyes anyagokat sem kezelik megfelelően.
Szerinte az is negatívan érinti őket, hogy az autóiparban presztízs lett a mind hosszabb garanciaidő. Kezdetben csupán egy-két évet vállaltak a gyártók modelljeikre, manapság azonban nem ismeretlen, hogy az autó forgalomból történő kivonásáig díjmentesen kínálnak szolgáltatást a szakszervizekben.
Van, aki nem bízik a szerelőkben.
– Sem pénzem nincs a szervizköltségre, sem időm a szervizben sorban állni, így amit tudok otthon, magam oldok meg a kocsimon – világított rá egy poroszlói férfi. – Egy olajcsere nem okoz gondot, de ha szükséges, a szabadidőm is arra szánom, hogy szétszedjem a kocsit. Egy szerelőműhelyben mindez napokat, sok esetben heteket venne igénybe. Ugyanakkor nem biztos, hogy megoldódik a probléma. Jártam már korábban úgy, hogy többszöri próbálkozásra sem sikerül megoldani a kocsi gondjait a szerelőnek.