2021.02.02. 09:49
Egyszerűsödik az ügyintézés, kevesebb adminisztrációval jár majd a házasság is
Életünk nagy eseményei – születés, házasságkötés, halál – rengeteg adminisztrációval jártak eddig, sok utánajárást okozva.
Gyorsul az okmányok kiállítása
Forrás: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
Mostantól a fentiek elintézése februártól a múlt évben, a parlamentben elfogadott törvény alapján jelentősen egyszerűsödik. E hónaptól csaknem automatikussá vált a gyermekszületéssel, a házassági névváltoztatással, az elhalálozással, a jogosítványszerzéssel összefüggő ügyintézés – jelentette be Pogácsás Zoltán, a Belügyminisztérium önkormányzatokért felelős államtitkára.
Lássuk, hogy mely területeket érint a változás! A gyermek születése esetén a jövőben a kórházban felvett adatok, s az újszülöttről készített fénykép alapján automatikus lesz a lakcímkártya, a személyi igazolvány és az adókártya kiállítása, szülői igénylés nélkül indul a családtámogatási ellátások folyósítása.
Házassági névváltoztatás esetén a feleségnek, a férjnek nem kell személyesen kezdeményeznie az okmánycserét a hatóságoknál, hanem az anyakönyvvezető által felvett adatok alapján ez automatikusan megtörténik. Elhalálozáskor a teljes ügyintézés elektronikus lesz, aminek nyomán szintén automatikusan elkezdődik a hagyatéki eljárás és a közüzemi szolgáltatók értesítése.
A jogosítvány megszerzése után se kell személyesen igényelni a dokumentumot, mert azt automatikusan kiállítják és kipostázzák. Hatósági ellenőrzéskor a rendőr a helyszínen le tudja kérni a vizsga tényét bizonyító adatokat. Mindezt az teszi lehetővé, hogy az adatbázisok a technológia fejlődése nyomán összekapcsolhatókká váltak – közölte az államtitkár.