2021.04.23. 13:30
A kerékpárosok vannak a legnagyobb veszélyben tavasszal a közutakon
Régi tapasztalat, hogy a tavasz megérkezése jól érzékelhető a közúti közlekedésben is. A ritkán vezető autósok és a motorosok kirajzanak az utakra. A rutin hiánya, a jó útviszonyok nagyobb sebességre csábítanak, s ez veszélyes.
A kerékpárosoknak vigyázniuk kell a gyalogátkelőnél is Illusztráció: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap
Fotó: Daniel Beran
Erdélyi Róbertet, a Heves Megyei Balestmegelőzési Bizottság titkárát kérdeztük, mire ügyeljenek a közlekedők. A megyei rendőr-főkapitányság kiemelt főelőadója szerint az ideálisabb útviszonyok a sebesség növelésére csábítanak. Ez emeli a baleseti kockázatot is. A biztonsági öv használatának most is nagy a szerepe.
– A négy keréken közlekedőktől is odafigyelést igényel a tavasz beköszönte, mert tömegével jelennek meg a közúton a kerékpárosok, segédmotorosok és motorkerékpárosok. Ennek okán nagyon fontos a visszapillantó tükrök, holt terek folyamatos figyelése. A kereszteződésbe behajtva elengedhetetlen a körültekintés, illetve az egy nyomon haladó járművek vezetőinek egyenrangú közlekedési partnerként való kezelése – mondta a rendőr alezredes.
A kiemelt főelőadó tanácsa: ha csak gyalog vagy tömegközlekedési eszközzel jártunk télen, mielőtt a volánhoz ülünk, elevenítsük fel a közlekedési szabályokat. Figyelmesen tegyük meg a megszokott útvonalat, mert életbe léphettek forgalmi változások.
– Sok esetben hónapok telnek el a legutóbbi motorozás, robogózás, adott esetben kerékpározás óta. Nagyon fontos, hogy a szezonkezdetkor ne csak járműveinket készítsük fel. Mi magunk is a fokozatosság elvét maradéktalanul szem előtt tartva kezdjünk el újra közlekedni. A tavaszi első motorozások különös odafigyelést igényelnek. Lépésről lépésre kell belerázódni a vezetési technikába – fogalmazott Erdélyi Róbert.
Hangsúlyozta, ahogy a gyermekeket arra intjük, hogy „az úttest nem játszótér”, úgy a motorosokat arra: a „közút nem versenypálya”. Fontos, hogy mindenki legyen tisztában járműve menetdinamikai sajátosságaival, és a saját vezetési képességeivel is. Fizikai értelemben a közlekedők egyik legvédtelenebb rétegéről van szó. Rájuk különösen igaz, hogy minden apró meggondolatlan mozdulat vagy figyelmetlenség tragédiához vezethet.
– Nem szabad elfelejteni, hogy egyharmadával kevesebb ember sérülne meg, és veszítené életét az utakon, ha betartanánk az előírt sebességhatárokat. Ez a motorkerékpárokra kiemelten igaz. Sokszor okoz tragédiát a kellő körültekintés nélküli előzés. Különösen veszélyes, ha a motoros nem győződik meg arról, hogy az előtte haladó és előzni kívánt autók valamelyike balra szándékozik bekanyarodni – közölte.
A szabályok betartása mellett visszatérően ellenőrizni kell a kétkerekű jármű műszaki állapotát, így a fékrendszert, a lámpákat, a markolat ideális holtjátékát, a guminyomást, a kormánycsapágyat is. Az ideális értékektől való eltérés fokozza a baleseti rizikót.
– A motorral könnyebb kivédeni a veszélyhelyzeteket, mint autóval, de a bekövetkező baleset következményei súlyosabbak – tette hozzá.
Fontos szabályok bicikliseknek
A kerékpáros forgalommal szemben, az egyirányú utcába is behajthat, de csak akkor, ha ezt a kiegészítő tábla jelzi és megengedi. Forgalmi okból álló járművek mellett a biciklis az úttest szélén jobbról előre sorolhat, ha erre elegendő a hely, és ha az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket nem akadályozza.
Lakott területen kívül a főútról balra bekanyarodni vagy megfordulni, valamint a kerékpárútról a párhuzamos útra balra bekanyarodni tilos. Ilyenkor le kell szállni, és tolni kell a drótszamarat. Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között szükséges a fényvisszaverő mellény lakott területen kívül.
Kötelező tartozék a megbízható kormányberendezés, az első és hátsó fék, a csengő, elöl fehér, hátul sárga fényű lámpa, hátul piros helyzetjelző lámpa és prizma, az első kerékre sárga küllőprizma.