2021.07.03. 07:00
Megtudtuk: ez alapján akarták felelősségre vonni az egri polgármestert
A szerdai közgyűlés egyik módosító indítványa nyolc olyan esetet sorolt fel, amelyek alapot nyújtanak egy jogi eljáráshoz és a polgármester tisztségének megszüntetéséhez.
Pápai Ákos indítványával még találkozhatunk a közgyűlésen Fotó: Huszár Márk/Heves Megyei Hírlap
Fotó: Huszár Márk
Dr. Pápai Ákost, a Mi Hazánk Mozgalom képviselőjét pár hete kérdeztük a bizalmatlansági indítványról. Akkor elmondta, nem tud róla, hogy valaki ilyennel készülne és nem volt még rá példa hazánkban. A végül mégis általa benyújtott indítvány szerint Mirkóczki Ádám polgármester folyamatos törvénysértéseket követett el, ezért bírósági eljárást kell kezdeményezni a felelősség megállapítása és a polgármesteri tisztség megszüntetése érdekében. A dokumentum alapján ezt a nyolc pontot ismertetjük.
Ingyenes parkolás tavaly március 18. után
A döntés költségvetési hatásának elemzése elmaradt, az önkormányzat jelentős bevételtől esett el a kormányrendelet hatályba lépéséig tartó 18 napon. Ez sérti az előírást, miszerint a helyi önkormányzat, a társulás, a térségi fejlesztési tanács s az általuk irányított költségvetési szervek követeléséről lemondani csak törvényben vagy helyi rendeletben megszabott esetekben és módon lehet.
Mivel sem törvény, sem helyi rendelet nem született a tárgyban, így a döntés emiatt is jogszabálysértő. A nyilvántartás a város hivatalos oldalán nem található meg, pedig abból lehetne megállapítani a bevételkiesés mértékét. A döntés a hűtlen kezelés tényállását is megvalósíthatja, mivel a polgármester vagyoni hátrányt okozott a rá bízott önkormányzati vagyon kezelésével összefüggő kötelezettségek megszegésével.
Az Árnyékszala út 78. értékesítése
Az ingatlan eladási árát a polgármesteri határozat nettó négymillió forintban határozta meg, ám az ingatlanvagyon-értékelés szerint annak forgalmi értéke nettó ötmillió 984 ezer volt, a nyilvántartott könyv szerinti értéke nettó hatmillió 615 ezer 512. Mirkóczki Ádám a megállapított forgalmi értéktől és az általa aznap elfogadott, korrigált könyv szerinti értéktől egymillió 984 ezer forinttal alacsonyabb vételáron adta el úgy, hogy csak egy külső ajánlat érkezett, s anélkül, hogy meggyőződött volna az ingatlan valós piaci értékéről. Tehát újra vagyoni hátrányt okozott. Mindezek miatt hűtlen kezelésért is felelhet a polgármester.
Mirkóczki Zita rejtélyes leváltása
A polgármester határozatában az szerepel, hogy Mirkóczki Zita alpolgármester 2020. április 8-án 2020. április 30-i hatállyal lemondott tisztségéről, erre figyelemmel a jogviszonya megszűnt. Ám Mirkóczki Zita több fórumon megerősítette, hogy lemondó nyilatkozatot nem írt alá.
Használati jog a Hit Gyülekezete javára
A polgármester határozattal döntött az önkormányzati tulajdonú, három helyrajzi számon lévő ingatlanokra – Wigner iskola – használati jog alapításáról a Hit Gyülekezete javára. A határozat a versenyeztetés mellőzésére nem tartalmazott indoklást, egyedül a határozat alapján megkötött szerződés hivatkozik a nemzeti vagyontörvényre. A határozat a nemzeti vagyontörvényt sérti.
Szabályozta Eger nevének használatát
Alkotott egy rendeletet, mely szerint a város nevének és latin elnevezésének rövidített, toldalékos használatát bármely jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet domain nevében, egyéb internetes közösségi vagy közösségi oldalon való szerepeltetése esetén köteles bejelenteni. A dokumentum szerint a rendelet törvényellenes volt, az csak a vele szemben kritikus hangvételű cikkeket is megjelentető Egerhirek.hu hírportál ellen irányult, csak ellenük indult az alapján eljárás. A rendeletalkotás visszaélésszerű, és politikai haszonszerzésre irányult.
Az eljárás a hírportállal szemben
A polgármester tavaly április 21-én indított eljárást az Egerhirek.hu portált s az azonos nevű Facebook-oldalt üzemeltető Baranya Híradó Kft.-vel szemben. Azzal indokolta, az önkormányzat nyilvántartásában nem lelhető fel, hogy milyen engedély alapján használja a kft. az Eger nevet. Egy múlt év május 8-i határozattal a kft.-nek nem engedélyezte az Eger név használatát. A polgármester már hivatkozott az önkormányzati rendeletre, pedig annak elfogadása csak aznap történt meg, hatályba sem lépett. Megsértette a jóhiszeműség, a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményét.
Az önkormányzati ingatlanok értékesítése
A polgármester határozatban döntött, hogy három belterületi ingatlant iparfejlesztési célra hasznosít. Az elfogadott pályázati felhívás több ponton sem felelt meg a vagyonrendelet és a nemzeti vagyon törvény előírásainak. A kiírás – és az előterjesztés, illetve a határozat – nem tartalmazta az ingatlanok forgalmi értékét, a legalacsonyabb nettó és bruttó eladási árat, fizetési feltételeket sem. Ez megsérti az ajánlattevők egyenlő esélyét.
A Széchenyi utca 4. bérleti szerződése
Elidegenítésre jelölték az egykori óvoda épületét, melyben bankfiók üzemelt. A polgármester saját hatáskörben döntött a szerződés lejárat előtti megszüntetéséről, egyszeri szerződés megszüntetési díj, 5 millió 420 ezer 880 forint + áfa megfizetése mellett – ami egyéves bérleti díjnak felelt meg. A bérlő kis híján 38 milliós bérleti díjat fizetett volna 2028-ig. Ennyi vagyoni előnyről mondott le, amely az önkormányzatot és az EVAT Zrt.-t illette volna meg.
Az indítvány felhívja képviselők figyelmét, hogy a demokratikus joggyakorlás alapján kötelességük a felelősségre vonást kezdeményezni és kérni a bíróságtól Mirkóczki Ádám jogi felelősségének megállapítását, jogviszonyának megszüntetését. Az indítványt nem fogadták el, ám több képviselő utalt rá – Berecz Mátyás Facebook-oldalán is közzétette –, hogy komolyabban megvizsgálják. Akár újra napirendre kerülhet.