Adósságcsapda

2023.08.05. 20:32

Nem jó halogatni a közüzemi számlák fizetését, Kerecsenden tanács is jár a pénzügyekhez

Víz, villany, áram, gáz, szemétdíj, távközlési szolgáltatásról szóló csekk. Nagyjából ezek a rezsiköltségek pattannak be havonta a magyar családokhoz. Előfordul, hogy nem tudunk mindent időben befizetni. Ne várjuk meg, míg megszüntetik a szolgáltatást! Kerecsenden tanácsot is kérhetnek a rászorulók.

B. K.

Minden családban előfordulhatnak átmeneti pénzügyi nehézségek. Ilyenkor a legegyszerűbbnek tűnik, hogy halasztgatjuk a rezsi kifizetését. Nem jó megoldás, mivel rengeteg utánajárással és kiadással jár, ha a megszüntetett szolgáltatást újra szeretnénk igénybe venni.

Kerecsenden a Felzárkózó Települések Program egyik részeként Sándor György, a Magyar Nemzeti Bank korábbi ügyvezető igazgatója, önkéntesként immár két éve rendszeresen ad pénzügyi tanácsokat azoknak a rászoruló családoknak, akik különböző okok miatt nem tudják időben fizetni rezsijüket, különböző részleteiket.

Az adósságcsapdába jutott helyi családok hetente egy alkalommal fordulhatnak hozzá tanácsért. Az elmúlt hónapokban közel százötven család fordult meg nála, tanácsot kérve adósságai rendezésére. Sokan az ő útmutatása alapján indultak el, hogy kikapaszkodjanak az adósság ördögi köréből, sikerrel. Tapasztalati szerint érdemes a lakosság pénzügyi tudatosságát formálni, segíteni őket abban, hogy egy kicsit előrelátóbban tervezzék az életüket. Az egyik ilyen tanács például, hogy nem érdemes csúszni a közüzemi számlák befizetésével, mivel ha a tartozás miatt megszüntetik  a szolgáltatást, több tízezer forintba kerülhet annak visszaállítása.

A szakemberek szerint a legnehezebb helyzetben is vannak megoldási képletek, amivel megelőzhetjük a még nagyobb bajt. Fontos, hogy jelezzük szolgáltatónak, ha nem tudunk időben fizetni. Lehetőleg még azelőtt, hogy lejár a csekken szereplő fizetési határidő. Ha kell, kérhetünk a szolgáltatótól haladékot vagy részletfizetési lehetőséget. Erről a szolgáltató az üzletszabályzatban meghatározott feltételek szerint dönt. Megnézheti például, hogy korábban rendszeresen fizettünk-e. Érdemes az ügyfélszolgálattal már az elején tisztázni, mivel jár a késés, számolnak-e fel késedelmi díjat.

A hovege.hu információi szerint az MVM késedelemnek tekinti, hacsak egy nappal is, de később fizetjük be a számlát. Másnaptól már késedelmi kamatot számol fel, ennek mértéke a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamat.  Az MVM a fizetés elmaradásáról felszólítást küld, levél esetén 281 forint, elektronikus levél esetén 60 forint a díja.

Aki továbbra sem fizet, annak a szolgáltató egy újabb felszólítást küld, hogy kikapcsolják az áramot. A levél díja ebben az esetben már 983 forintra rúg, az  e-mailé 60 forint. Ebben megadják a hátralék összegét és egy új határidőt, amelynek lejárta után 63 nappal tényleg felfüggesztik a szolgáltatást. Az áram visszakapcsolásának is díja van: 30 913 forint. Aki 30 napig nem kéri a visszakapcsolást, annak az MVM megszünteti a szerződését, ami az adott helyszínhez kötődik.

Ha a gázszámla okoz nehézséget, hasonló az eljárás, mint a villanynál: az MVM késedelmi kamatot számol fel, ha nem tartjuk be a határidőt.  A szolgáltató a késésről levélben vagy elektronikusan értesít küld, a díj ebben az esetben is a fogyasztót terheli.

Részletfizetési vagy halasztási kérelmet kérni a szolgáltatók ügyfélszolgálatán személyesen, vagy online is lehet. Ha nehézséget okoz, vagy bonyolultnak tűnik az ügyintézés, felkereshetjük az önkormányzatot, vagy valamely segítő civil szervezetet. Ők készséggel segítenek eligazodni és a legjobb döntést meghozni. 

(Főoldali képünk illusztráció Fotó: Shutterstock)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában