2021.01.07. 09:14
Termékek, amiket cégek neve alapján ismert meg a világ
Egy termék sikerének érdekes mutatója, ha a termék nevét a köznyelv általánosságban kezdi el használni egy termékcsoportra. Számtalan ilyen példát látunk szerte a világban, ezekből szemezgettünk néhány érdekességet.
A Tesa a Celluxszal együtt márkanévből vált termékcsoportot jelölő köznévvé, csak más nyelvben
Minden cég arról álmodik, hogy termékét a világon mindenhol ismerjék. Ennek egy igen extrém formája, mikor a termék nevét már általában kezdjük használni arra a termékcsoportra. A világon mindenhol megfigyelhető ez a folyamat, ám egy márkanév köznevesülésének hosszú folyamata és sok feltétele van. Íme néhány példa a világból és itthonról.
Tesa
A német Tesa a világ egyik legismertebb ragasztótermékeket gyártó cége, aminek termékei itthon is kedveltek. A nálunk celluxként ismert átlátszó ragasztószalag szintén egy márkanévből származik, de a német nyelvű területeken a celluxot Tesafilm-ként ismerik.
Hoover
A amerikai cég jól ismert porszívóit számtalan hazai boltban is megtalálni, az Egyesült Államokban azonban olyan jól futott a termék, hogy Amerikában a porszívót hoover-nek hívják, sőt, mivel a nyelv sok esetben a főnevekből képzi az igéket, a porszívózni szó is hoover.
Diktafon
A Dictaphone eredetileg az Alexander Graham Bell által alapított Columbia Gramophone Company márkaneve volt, ami hosszú idő és többszöri átalakulás után végül köznévvé vált az angol nyelvben. Magyarul pedig nincs is más szavunk a diktafonra.
Linóleum
Kevesen tudják, hogy a kedvelt műanyagpadlót megjelölő szó szintén termék márkanevéből származik. Ez volt a Linoleum, amit az 1863-ban talált fel Frederic Walton. Sajnálatos, hogy a mai köznyelvben összekeverjük a PVC-vel, hiszen a linóleum eredetileg természetes anyagból készült.
Teflon
A teflonserpenyő sem csak azt jelenti, hogy egy konyhai eszközt teflon bevonattal kezeltek. A Teflon eredetileg az első tapadásmentes bevonatú edénycsalád volt, ami olyan villámgyors és átütő sikert ért el, hogy rövidesen átkerült a köznyelvbe, mint a tapadásmentes szó szinonimája.
Zsilett
A zsilettpenge érdekes példája annak, mikor a kiejtés alapján kerül át egy márkanév a köznyelvbe, hogy onnantól a termékcsoportot jelölje. A Gilette penge világszerte óriási sikert aratott, Magyarországon olyannyira, hogy nyelvünkben terméknévvé is vált.
Közért
A végére egy jellegzetesen magyar példát hagytunk. A közért szó ugyanis az azóta már réges régen feledésbe merült Közösségi Élelmiszer Kereskedelmi Rt. cégnévből származik, amit a nyelv örökre megőrzött.
(PR cikk)