beruházás

2021.10.05. 07:00

Az elkerülő útról egyeztettek Egerben, több nyomvonal előnyeit is vizsgálták

Nemrégiben egyeztetett a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő az egri elkerülő útról a városházán.

Szabadi Martina Laura

Forgalom a 25-ös főúton, mely az elkerülőhöz is csatlakozik majd Illusztráció

Forrás: Heves Megyei Hírlap

Fotó: Berán Dániel

A közösségi tervezés keretében szeptember végén az egri polgármesteri hivatalban civil és szakmai fórumot tartottak a megyeszékhely elkerülő útjáról. A fórumon a megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a tervezői konzorcium bemutatta a tervezés előzményeit, körülményeit és a munka eddigi eredményeit. Az előadásokat követően a résztvevők kisebb csoportokban beszélgettek arról, hogy milyen eredményeket várnak az út megépítésétől, milyen negatív hatásokat kellene szerintük elkerülni, illetve megosztották az út nyomvonalát befolyásoló információikat is. A délután utolsó részében a szervezetek képviselői feltették kérdéseiket a megbízónak, a tervezőnek.

– A fórumon részt vevők egybehangzóan üdvözölték az elkerülő út megépítésének tervét és azt, hogy az elkerülő út jelentős szerepet játszhat a városi forgalom, különösen a teherforgalom csökkentésében. Véleménykülönbség az út konkrét nyomvonalát illetően volt, mind a közelebbi, mind a távolabbi nyomvonal mellett több érv hangzott el – tájékoztatta lapunkat a NIF. Kiemelték, hogy a résztvevők aktivitásának köszönhetően a fórum szakmai szempontból előremutató és sikeres volt. A szervezetek javaslatait a tervezés és a döntés során is figyelembe veszik majd.

Az egyeztetésen jelen voltak az Egységben a Városért Egyesület frakciójának, a Fidesz–KDNP-frakció, a fertálymesterek, a civil kerekasztal képviselői, valamint a főépítészi csoport munkatársai. Berecz Mátyás önkormányzati képviselő, aki jelen volt a megbeszélésen elmondta, hogy a szakmai és civil fórumon a NIF ismertette a projektet, majd csapatmunkában, témakörönként egyeztettek valamennyiük várakozásairól, illetve aggályairól is.

Forgalom a 25-ös főúton, mely az elkerülőhöz is csatlakozik majd
Illusztrációs fotó: Berán Dániel / Heves Megyei Hírlap

– A két nyomvonal-elképzelés közül az egyik szorosabban kapcsolódik a város keleti részén a Kertész úthoz. Az Almagyar-dombhoz csatlakozva kisebb ívben kerüli a várost. A másik a Kistályai úthoz csatlakozik és nagyobb ívben kerüli Egert, valamint az Almagyar-dombot a repülőtér mellett haladva. A frakció részéről azt fogalmaztuk meg, hogy a legfontosabb szempont az élhetőség. Ne növekedjen a zaj, a szennyezés, hiszen a környéken Natura 2000-es területek is vannak. A cél, hogy minél kevesebb hátránya és nagyon sok jó hatása legyen a projektnek a városra. Az is felmerült, hogy – külföldi példa alapján – az út egyes szakaszait ún. kéregalagúttal fednék le, csökkentve a fent említett hatásokat – fogalmazott Berecz Mátyás.

Hozzátette, a társaság társadalmasítási törekvését kifejezetten hasznosnak s a jövőben is követendő példának tartja.

A NIF tájékoztatása szerint a megyeszékhely közlekedésében nagy előrelépést hozhat az út, amely a klasszikus elkerülőkkel szemben nem csupán a városon áthaladó forgalom csökkentésére, hanem a belterületi utak tehermentesítésére is tervezik. A tervezés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, hazai forrásból valósul meg. A tervezési feladatokat az UTIBER Kft.–UVATERV Zrt.–Pannonway Építő Kft. konzorcium végzi nettó 149 millió forint értékben. A nyomvonalakat a város keleti oldalán tervezik, kétszer egysávos, másodrendű főúti kialakítással, mintegy 15,5 kilométer hosszon, biztosítva az észak-déli irányú közúti kapcsolatot, valamint az M25 autóúthoz, a 25. és a 24. számú főutakhoz a csatlakozást.

A tervek szerint haladnak

A tervezési ütemezésnek megfelelően szeptember végére elkészült a forgalmi vizsgálat és a környezetvédelmi konfliktustérkép. Ezt követően a következő szakaszban indul el a tanulmánytervi nyomvonalváltozatok kidolgozása és egyeztetése, amelynek végeredménye 2022 májusában kerül a tervzsűri elé. Ezek kidolgozása közben egyaránt figyelembe veszik a hatályos környezetvédelmi, örökségvédelmi és földtörvényt. Valamint aprólékosan mérlegelik az épített környezeti, településfejlesztési és mezőgazdasági szempontokat is. A tanulmánytervi vizsgálat mindegyik lehetséges változatot több szempontból elemzi, összehasonlítja azokat, végül javaslatot tesz az optimális változatra. A tervzsűrin kiválasztott nyomvonalváltozatokra készül környezeti hatástanulmány, ennek engedélyeztetése 2023 első negyedévében várható.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában