Meri, vagy nem meri?

2023.08.13. 15:25

Az egri kerékpárúton közlekedőknek feladják a leckét a Kistályai úti Stop-táblák

Egerben KRESZ-táblák borzolják a kerékpárral közlekedők idegeit a – négy éve megépült – Kistályai úti bicikliúton. Két darab, tehát mindkét irányra érvényes stop-tábla van ugyanis az egyik – a 137. szám alatt lévő – autómárka-kereskedéssel szemben. Olyan helyen, ahová gépjárművekkel be- és kihajtani nem lehet szombaton és vasárnap, illetve munkaidőn túl, estétől reggelig. Lezárt kapuk garantálják, hogy nincsen is ott olyankor keresztező védett út.

Sike Sándor

Véleményük szerint több szempontból is érthetetlen az "Állj! Elsőbbségadás kötelező!" tábla

Forrás: Beküldött

Olvasóink felvetése szerint a cajgásnak mégis meg kell állnia, mindkét irányból jövet, s menet, ha a közlekedési szabályokat be akarja tartani. Véleményük szerint több szempontból is érthetetlen az "Állj! Elsőbbségadás kötelező!" tábla. Mindenhol máshol háromszög van, illetve sok helyen a bicikliseknek van elsőbbsége.

– De ez a kötelező megállás? A rendőrök odaállhatnának egy pénztárgéppel büntetési pénzt szedni, mert bizony én még nem láttam megállni ott kerékpárral közlekedő embert, nem, hogy amikor zárva vannak a kapuk, hanem olyankor se, ha se ki, se be nem készül hajtani ott kamion, vagy akár egy másik biciklis – mérgelődött az egyik olvasónk, aki hozzátette: kifelé a városból, a lejtős szakaszon "különös élmény" lenne fékezni, tudva azt, hogy a zárt udvarba nem kanyarodhat be, onnan nem hajthat ki senki.

Az olvasóink által felvetett kérdésre az egri önkormányzat sajtóreferense, Liktor Judit elmondta: a hivatkozott kerékpárút a „Déli Iparterület Közlekedés Fejlesztés” című TOP-os beruházás részeként valósult meg. A kivitelezés az Egri Városfejlesztési Kft. koordinálásában 2019-ben történt, még tart a projekt öt éves fenntartási időszaka, ami azt jelenti, hogy csak speciális esetekben lehetséges beavatkozás, módosítás.

– Egy ilyen jellegű beruházás kivitelezése szigorúan a tervek és előírások alapján történik. A forgalomba helyezést minden esetben hatósági eljárás előzi meg, ahol további kiegészítést írhatnak elő a hatályos műszaki szabályozásoknak megfelelően. Jelen esetben is a Heves Megyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály engedélyezési eljárását követően került forgalomba helyezésre a  kerékpárút – fogalmazott a sajtóreferens.

Kifejtette azt is, hogy az érintett útszakaszon egymás mellett két ipari telephely is csatlakozik a nagy forgalmú Kistályai úttal, mely nem rendelkezik kanyarodó sávval, ezért Eger Megyei Jogú Város Önkormányzatának Városüzemeltetési Irodája is indokoltnak tartja a kifogásolt stop táblát, ugyanakkor a stop táblának nincs kiegészítő táblája, ami időbeni hatályát befolyásolhatná. A példaként felhozott más kerékpárút kereszteződések esetén van kanyarodó osztályozó sáv vagy közúti jelzőlámpa, ami biztosítja a zavartalan forgalmat a Kistályai úton az egyenesen haladók számára.

– Kérjük ezért a kerékpárosok megértését – tette hozzá Liktor Judit.

Már a válasz ismeretében munkatársunk ismét bejárta az ominózus kerékpárutat. A tények azt mutatják, hogy a laikusok számára továbbra is megfejthetetlen marad, hogy miért kell a Kistályai 12. sz. alatt stop-táblának lennie. Különösen úgy, hogy a kresz-táblákkal "kivételezett" két ipari telephely két-két szomszédja is ugyancsak ipari telephely, előttük azonban a kerékpárúton közlekedőnek van elsőbbsége, még sima, elsőbbségadás kötelező sem védi sem a HRD Spectonetet, sem a Gyegép Kft.-t, vagy a korábbi Egri Iparai Park Kft., ma Bosch telephelyét, miközben sem jelzőlámpa, sem kanyarodó osztályozó sáv nincs egyik cég előtt sem magán a Kistályai úton.

Érdekesség, hogy a ZF Hungária három kapujához is a kerékpárúton áthajtva lehet be- illetve onnan kijutni. Ezek egyikét valóban lámpás lehajtó védi, a másik kettőnél viszont a kerékpárosnak van elsőbbsége minden esetben. A kettes kapunál pedig a ZF-ből kihajtó járműveknek "Állj! Elsőbbségadás kötelező!" az előírt szabály.

– Amennyiben a Városból kifelé tekerek, megállás és elsőbbségadás nélkül tudok úgy haladni, hogy 10 méterrel a Stop-tábla előtt a Gyegépnél kihajtok az úttestre, s máris nekem van elsőbbségem. Azt ugyanis semmilyen tábla nem tiltja, hogy, noha van bicikliút, magán a Kistályai úton közlekedjek – színezte még tovább a történetet az egyik andornaktályai, rendszeresen biciklivel közlekedő olvasónk.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában