2024.02.03. 11:25
Nem egyszerű felvenni a nyugdíjat a kórházi ellátás alatt
Előfordulhatnak helyzetek, hogy a jogosult nem tudja személyesen átvenni a postástól a nyugdíjat. Mit lehet tenni eben a helyzetben? Mutatjuk.
Kórházi kezelés idején nem egyszerű a nyugdíj átvétele, meghatalmazást kell írni az átvevőnek
Forrás: Lang Róbert/Somogyi Hírlap
Idős ismerősöm meséli, hogy nemrégiben kórházba került, s napokig nem tudta a nyugdíját átvenni a postástól. Egyedül él, a gyerekei külföldön dolgoznak. Végül az egyik szomszédot bízta meg a feladattal. Meghatalmazást írni nem bonyolult procedúra, de a nyomtatványt hitelesíttetni is kell. A pontos eljárás menetéhez a hovege.hu oldalon találtunk praktikus tanácsokat. Mutatjuk lépésről lépésre, mi a teendő.
Hogyan kell eljárni tehát abban az esetben, ha valaki – kórházi tartózkodás vagy utazás miatt például – nem tudja átvenni a nyugdíját? A szabály szerint meghatalmazást adhatunk arra, hogy valaki felvegye a jogosult helyett a nyugdíjat a postán. Nem elég azonban kitölteni a hivatalos postai formanyomtatványt. A nyugdíj- és egyéb postai kifizetésekkel kapcsolatos meghatalmazás ügyintézésnél az alábbi szempontokat kell figyelembe venni. Postai utalványok átvételére szóló meghatalmazás kérhető személyesen bármelyik postán, viszont nem mindegy, melyik ablaknál. A nagyobb forgalmú postáknál csekkbefizetés mellett nem lehet meghatalmazást is kérni, külön ablaknál adnak ki formanyomtatványt és ehhez új sorszámra van szükség.
Kérhető a meghatalmazás online is a Magyar Posta Zrt. posta.hu felületén. Maga a meghatalmazás nyugdíj átvételére nem bonyolult, ki kell tölteni a meghatalmazó, majd a meghatalmazott adataival, illetve szükséges hozzá két tanú is és a meghatalmazó aláírása. Ezt követi a hitelesítési folyamat, itt érdemes nagyon odafigyelni. Amennyiben például előre tudjuk, hogy elutazunk és valakit megbízunk a nyugdíj átvétellel, úgy a meghatalmazást a kézbesítővel vagy egy postai alkalmazottal kell hitelesíttetni.
Kórházi vagy szociális otthonban történő tartózkodás esetén el lehet tekinteni a kézbesítő vagy postai alkalmazott általi hitelesítéstől, ilyen esetben azonban a meghatalmazásra szükséges az intézmény hivatalos pecsétje. Kórházi tartózkodás esetén azonban két pecsét szükséges, ezek hiányában nem veheti át a meghatalmazott a nyugdíjat vagy egyéb kifizetést. A meghatalmazáson szerepelnie kell a kezelőorvos aláírásának és orvosi pecsétjének és a hivatalos kórházi pecsétnek is. Kérdésként merülhet fel, hogy meddig érvényes a meghatalmazás. A meghatalmazás alsó részén be lehet jelölni, hogy milyen időtartamra kérjük a hitelesítést, ez lehet pontosan meghatározott időszak vagy szólhat határozatlan időre is. Fontos tudni azonban, hogy hiába van a szabály szerint hitelesítve a meghatalmazás, önmagában nem elég, hogy bejelöljük rajta például a határozatlan időt.
Alapesetben ugyanis a meghatalmazás egy alkalommal történő átvételre jogosít. Ha állandó megbízást szeretnénk, akkor a posta kiállít a meghatalmazott nevére egy külön, határozatlan időre szóló “igazolványt”, amellyel a meghatalmazó részére érkezett küldeményeket, stb. át lehet venni.