Verpeléti kőátrakó

2024.03.04. 09:29

A verpeléti kőátrakó már üzemel, kigördült az első megrakott vasúti szerelvény

A cél a kőszállító kamionok forgalmának teljes visszaszorítása a térségben. A verpeléti kőátrakó ehhez a megoldás kulcsa.

Szabó István

A verpeléti kőátrakó jelenősen tehermentesíti a környék közutait

Forrás: Zelei Dániel/Beküldött fotó

Megkezdi működését a verpeléti kőátrakó, adta hírül vasárnap Horváth László országgyűlési képviselő a közösségi oldalán.

kőátrakó, Horváth László, verpelét
A cél a kőszállító kamionok forgalmának teljes visszaszorítása a térségben. A verpeléti kőátrakó ehhez a megoldás kulcsa.
Már üzemel a verpeléti kőátrakó
Forrás: Zelei Dániel/Beküldött fotó

– Sok munka, egyeztetés és erőfeszítés után eljutottunk oda, hogy megkezdi működését a verpeléti kőátrakó. Innentől kezdve több tízezer tonna kő immár nem kamionon, nem közúton, hanem vasúton fogja elérni a rendeltetési célját. Ez már jelentősen tehermentesíti a tarnamenti és mátraaljai településeket – fogalmazott a honatya.

Portálunkon részletesen beszámoltunk arról, hogy Horváth László kezdeményezésére 2021. május 6-án aláírásgyűjtés indult tizenkét tarnamenti és mátraaljai településen – Kisnána, Domoszló, Markaz, Abasár, illetve Tarnaszentmária, Verpelét, Feldebrő, Aldebrő, Tófalu, Kápolna, Kompolt és Kál összesen húszezer lakója körében –, hogy a kormány segítségét kérjék a környék bányáiból kitermelt követ szállító kamionok okozta áldatlan állapotok megszüntetésére.

A Kisnánán és Recsken működő kőbányák folyamatos fejlesztései miatt a teherautó-forgalom a környező falvakban mára az évtizedekkel ezelőttinek a többszörösére nőtt. Hatalmas kőszállító kamionok tömege hordja naponta a kitermelt árut lakott településeken keresztül a káli vasúti átrakóig.

– Szinte elviselhetetlen az a helyzet, amit ez a teherautó-forgalom okoz – mutatott rá a képviselő 2021-ben. – Ezeken az egyébként is csekély teherbírású utakon évi több mint negyvenezer követ szállító jármű dübörög végig. Gyakran semmibe veszik a közlekedési szabályokat, a sebességhatárokat, mert teljesítmény alapján fizetik a munkájukat. Ezzel életveszélyes szituációk sokaságát is okozzák. Állandó a zaj- és porszennyezés, ez visszafordíthatatlan károkat okoz az itt élő emberek egészségében. A súlyos járművek okozta rengés rombolja az út menti ingatlanokat, amelyek folyamatosan repedeznek, statikai állapotuk egyre romlik. Tönkremennek maguk a közutak is, melyek többsége ötven-hatvan éve épült, és mindez együtt elriasztja a környékről a turistákat is – hangsúlyozta Horváth László az aláírásgyűjtés kezdetekor.

Alig három hét alatt sikerre vezetett az aláírásgyűjtés, több mint ötezren írták alá az íveket, amelyeket Horváth László 2021. május 25-én eljuttatott a parlamentben a döntéshozókhoz. Országgyűlési felszólalásában a képviselő rámutatott, hogy az igazi kiút a kőszállítás sínre helyezése Verpelét és Kál-Kápolna vasútállomások között, mert megvannak a feltételek és lehetőségek, amelyek ehhez szükségesek. A Kál-Kápolna és Recsk közötti vasúti vágányt az első Orbán-kormány ideje alatt felújították, teherbírását megnövelték épp azért, hogy a kőbányákból a követ vasúton lehessen szállítani. Ezt a vonalat a Gyurcsány-kormány bezáratta, újranyitása azóta sem sikerült, mutatott rá 2021. májusában Horváth László. 

– Mára sikerült a Recsk - Kál-Kápolna vonalon található verpeléti vasútállomáson egy leendő kőátrakónak helyet találni. Megtörténtek az egyeztetések valamennyi érintett hatósággal és szervezettel, az önkormányzatokkal, az államvasúttal, a Verpeléttől mindössze négy kilométerre működő kisnánai kőbánya tulajdonosával és üzemeltetőjével. Elkészültek azok a tervek is, amelyek a kőszállítmányok tehervonatra rakodására alkalmassá tennék az egyébként elhagyott verpeléti állomást – tette hozzá akkor a parlamentben Horváth László.

A kormány is támogatta verpeléti kőátrakó kialakítását 

A kormány még az év júniusában 1 milliárd 300 millió forintot biztosított a verpeléti vasúti kőátrakó kialakítására. A MÁV Kommunikációs Igazgatósága 2021. júniusában azt válaszolta portálunk érdeklődésére, hogy a szóban forgó vasútvonalon, a megrendelések függvényében, jelenleg is közlekednek tehervonatok. Nem kell tehát újranyitni, mert a műszaki állapota alkalmas a szállítási igények kielégítésére. A vasúti pályát folyamatosan felügyelik, a karbantartási munkákat ütemezetten elvégzik. 

A leendő kőátrakó területét Farkas Sándor verpeléti polgármester mutatta meg portálunknak 2021. nyarán. Akkor a helyén még szántóföld volt. Azóta azt kivonták a művelés alól, és a vasútállomás négy vágánya mellé épült egy ötödik, olyan hosszon, hogy egy húszvagonos szerelvény elférjen rajta. Emellett a rakodóteret is kiépítették.

– Recsken van mód a kő vonatra rakására. Verpeléten a kisnánai bányából érkező követ szállítják majd tovább vasúton. Az ottani termelés csaknem harmadát viszik a kamionok a tarnamenti településeken át Kál-Kápolna állomásig, a többit a Mátraalja felé, mindez hatalmas forgalmat jelent. Ha a polgármesteri hivatal mellett csak egy is elmegy, remeg a padló, összekoccannak a poharak – részletezte 2021. nyarán Farkas Sándor.

A verpeléti kőátrakó tavaly őszre elkészült, az elmúlt héten pedig kigördült az első kővel rakott szerelvény Kál-Kápolnára. Horváth László ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy itt nem állhatnak meg.

– A célunk továbbra is az, hogy ezen a vidéken a közúti, kamionos kőszállítást folyamatosan és teljeskörűen visszaszorítsuk. Ezt kívánja meg az itt élők biztonsága, ez az itt élők érdeke, és ezt kívánja meg a környezetünk védelme is – fogalmazott az országgyűlési képviselő.





 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában