Autópiac

2023.02.17. 11:32

Több hónapos mélyrepülés után éledezik a használtautók piaca Hevesben

Az első rezsiszámlák kézhezvétele óta a vásárolni szándékozók jobban tudnak kalkulálni a pénzükkel.

Szabó István

Ragó László szerint a legnagyobb problémát a forint árfolyamingadozása okozza

Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

Fotó: Berán Dániel

Az autó ma már legtöbbünknek nélkülözhetetlen a munkába járáshoz, a munkavégzéshez, a vállalkozáshoz, a családi hétköznapok megszervezéséhez. Tavaly azonban egy új kocsira már akár másfél évet is várni kellett, a használtak ára pedig sosem látott szintre nőtt. Ragó László használtautó-kereskedő, az egri K2 Auto Trade Kft. tulajdonosa arról beszélt portálunknak, hogy az októbertől tartó több hónapos mélypontról kilábalni látszik a használt kocsik forgalma. 

– A használt autók keresletére hatással van az új kocsik értékesítésének helyzete is. Ezek tekintetében csökkent valamelyest a várakozás ideje, én 10-12 hónapról értesültem. Azt is hallani, hogy egyes típusoknál van legyártott készlet, tehát ha valaki bemegy az autószalonba, és van pénze is, tud vásárolni. Viszont elég komoly áremelkedés történt, mintegy 20 százalék tavaly óta, ami eléggé blokkolja a piacot – közölte Ragó László.

A kereskedő a tavalyi helyzetről azt mondta, 2022-re a koronavírus-járvány miatt az autópiacon ördögi kör alakult ki. Az autóipart is sújtó csiphiány jelentkezett, az új kocsik gyártása lelassult, és komoly drágulás kezdődött. Ez kihatott a használt autók piacára is. Akinek ugyanis várni kellett az új járműre, illetve a megnőtt árak miatt nem tudott újat venni, az vagy megtartotta a régit, ami a használtpiaci kínálatot csökkentette, vagy pedig fiatal használt autót vett, ami viszont extra keresletet jelentett a korábbi évek jól működő ritmusához képest. Az eredmény mindkét esetben az áremelkedés volt. 

– Ami most a legjobban rányomja a bélyegét a piacra, az a forint árfolyamának folyamatos ingadozása – részletezte Ragó László. – Mi Németországból hozunk be jó minőségű használt autókat. A vásárlásnál azonban nem tudunk kalkulálni. Tavaly ilyenkor 360 forintos euróárfolyammal számolhattam, de november-decemberben már volt olyan időszak, hogy 428 forintos euróért is vettünk autót. Ez megnövelte az árát. A másik költségnövelő tényező az üzemanyagárak megemelkedése. Németországból  az autók beszállítása korábban 150 ezer forint volt, ez fölemelkedett 200-220 ezerre. Fontos tényező az is, hogy nagyon kevés autó van kinn a piacon. A tulajdonosok Németországban is maguk próbálják privát weboldalakon eladni az autójukat.

- Nem történt akkora árcsökkenés sem az öregebbé vált autóknál, mint ami normál körülmények között történhetne. Egy ugyanolyan évjáratú kocsi, amilyet néztünk tavaly novemberben, csak pár száz euróval olcsóbb idén. Normális körülmények között minimum 15 százalékos árcsökkenésnek kellett volna történnie. Ha tudjuk, hogy egy korábban 7000 euróért kínált autót tavaly már 8500-ért adtak, könnyen kiszámolható, hogy a 15 százalék jóval több pár száz eurónál. Annyira kevés autó van a kereskedőknél, hogy azt szép lassan elviszik a vevők árcsökkentés nélkül is – részletezte Ragó László.

A kereskedő a helyzet generálta jellemző érdekességként elmondta, egy használt autó ára itthon sem megy lejjebb a tavalyihoz képest, de ez az új autóra is jellemző lehet. Egy tavaly vásárolt kocsit a tulajdonosa idén ugyanannyiért, de akár még drágábban is el tud adni. Ragó László azt is megemlítette, hogy a tavalyi drasztikus rezsiköltség-növekedés októbertől a használtautók kereskedését is mélyrepülésre kényszerítette. 

– Megnézték az autókat az érdeklődők, ki is választottak magunknak egy nekik tetszőt, közben azt is elmondták, a régi kocsival már túl sok a probléma. Aztán otthon úgy döntöttek, amíg nem tudják, mennyi lesz a gáz- és villanyszámla, addig nem vesznek autót, mert nem akarnak tartozni. Azóta mindenki megkapta az első számláit, érthetően jobban tudnak már kalkulálni az emberek a pénzükkel. Az árfolyamingadozásra rendkívül érzékeny piacra jó hatással van a forint stabilizálódása is, bár nem tudhatjuk, pár nap múlva nem kerül-e újra 400 forintba a most 380-as euró. Mindenesetre, január közepe-vége óta érezhetően kezd újra megnyílni a piac, s talán visszatalálhat a tavaly szeptember előtti állapotába – összegezte Ragó László.


 





 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!