Statisztika

2023.12.28. 17:25

23-an haltak meg az utakon 2023-ban Hevesben

Jó hír a 2023-as esztendőről, hogy mérséklődött a közúti közlekedési balesetek száma szűkebb hazánkban, s kevesebb volt az elmúlt évhez képest az ittas járművezetők által okozottaké is. Ez derül ki egyebek között a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság Heves Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottságának (HVBB) év végi alapos és átfogó értékeléséből.

Dr. Szalay Zoltán

A Heves Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság a napokban tartotta meg hagyományos évzáró tanácskozását a vármegyei rendőr-főkapitányság nagytermében. 
Az eseményen elsőként Meggyesfalvi Tamás r. alezredes, a HVBB ügyvezető elnöke adott számot vármegyénk idei, november végéig összesített közúti közlekedési baleseti helyzetéről. 

A szakember kifejtette, az adatok azt mutatják, hogy a tizenegy hónap alatt összesen 446 baleset következett be a közútjainkon. Érdemes összehasonlítást tenni: tizenhárommal kevesebb, mint az előző esztendőben, s huszonöttel, mint 2020-ban, amikor 471 nem kívánt közúti esemény adott munkát a vármegye közlekedésrendészeti munkatársainak. A súlyos sérüléssel járt eseteké az idén 132 volt. 

tragikus kimenetelű karambolok, kicsúszások mutatója éppen húsz volt, és sajnos huszonhárman vesztették ezekben az életüket. Három esztendeje kedvezőbb volt ezen a téren a helyzet, hiszen csak tizenkét halálos baleset történt, amelyekben tizenhárom ember halt meg. 

Az ez évi baleset-megelőzési kampányok jó eredményének tekinthető viszont, hogy ebben az évben decemberig a közlekedésrendészek 27 olyan ügyben jártak el, amelyben balesetet olyan járművezetők idéztek elő, akik alkoholos állapotban merészkedtek a közúti forgalomba. Tavaly ez a szám 38 volt, míg 2020-ban 49, utóbbi évben az ittas vezetés miatti balesetek aránya az összes eset mutatóján belül 10,4 százalék volt, ezzel szemben 2023-ban csupán hat. 

A HVBB ügyvezető elnöke évértékelésében ismertette azt is, hogy milyen közlekedési magatartások okozzák a közutakon az egyáltalán nem óhajtott eseményeket. Első helyen ezúttal is a gyorshajtás szerepel, hiszen a 446-ból 165 alkalommal állapították meg baleseti okként azt, hogy a volán mögé, illetve motorkerékpárra ülők a meg nem engedett sebességgel haladtak a járműveiken. A múlt esztendőben is éppen ennyi, viszont 2020-ban 231 volt ez a mutató. Tapasztalható tehát ebben csökkenés. 

Az elsőbbségi előírások megszegésével okozott karambol is elég gyakori, ebben az évben 73-szor fordult elő. Ám tízzel kevesebbszer, mint tavaly, s hússzal, mint három esztendeje. A szabálytalan előzésnél növekvő a tendencia, hiszen az idén 22 esetnél derült fény erre, míg az előző év hasonló időszakában húsznál, 2020-ban pedig mindössze 13-nál. 

A követési távolság betartásával is adódtak bőven gondjaik a vármegyénk közútjain közlekedő járművezetőknek, hiszen 26 alkalommal állapították meg ebben a felelősségüket. Igaz, a korábbi években mindig magasabb volt ez a szám. Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a balesetek előidézésében szerepet játszott még elég sokszor a helytelen kanyarodás, illetve a gyalogosok szabálysértő viselkedése is. 

Az elemzéshez elkészített táblázatok alapján egyértelműen kijelenthető, hogy közútjainkon leggyakrabban délután, vagyis 12 és 18 óra között következtek be balesetek, mégpedig 193-szor. Bár ebben is tapasztalható azért javulás az elmúlt évi 204-hez vagy a 2020-as 214-hez viszonyítva. A második hely ebben az összevetésben a reggel hét órától délig tartó napszaké, amikor 117 nem kívánt közúti eseményhez kellett helyszínelésre menniük a közlekedésrendészet munkatársainak. 

Arra is rámutat a vizsgálati eredmény, hogy a most véget érő esztendőben június és július emelkedett ki a balesetek számában: mindkét hónapban pontosan 53 adott munkát a hatóság embereinek. A legkevésbé bizonyult ebből a szempontból veszélyesnek tizenkilenc esettel április. 

Kupák, vetélkedők gyerekeknek
Erdélyi Róbert a baleset-megelőzési munkák sorából kiemelte, különösen fontos feladatának tartja a baleset-megelőzési testület, hogy a gyermekeket is széleskörűen beavassák a helyes közúti közlekedés szabályaiba, valamint gyakorlatába. Ezt szolgálták például azok a hagyományos rendezvényeik, mint a Kerékpáros Iskola Kupa, a Középiskolás Közlekedésbiztonság Kupa, s a Ki a mester két keréken? vetélkedősorozat. Hasznosnak bizonyult az Iskola rendőre, a Biztonság Hete program, s az oktatási intézmények diákjai számára meghirdetett rajzpályázat. 

Érdemes egy pillantást vetni arra a sokatmondó diagramra is, amely arról tanúskodik, hogy lakott területen kívül történt a legtöbb, pontosan 230 karambol, kicsúszás. A városok sorában Eger került az élre ötvenöt balesettel, megelőzve Gyöngyöst, ahol harminchárom helyszínelendő eseményt regisztráltak. Az utak közül az M3-as sztráda Heves vármegyei szakasza lett a leginkább balesetekkel terhelt (47 ügyben dolgoztak a rendőrök), ezt követte a 24-es (30) és a 3-as főút (24). 

A Heves Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság elsődleges célkitűzése a 2023-as évre a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek, ezen belül is főképpen a halálosak számának a csökkentése volt – ezt már Erdélyi Róbert r. alezredes, a HVBB titkára közölte. Amint azt sorolta, a halálosak számát 18-ra, az ittas járművezetések miatti balesetek arányát 7,5 százalékra tervezték mérsékelni. S persze, a csökkenés elérése volt a cél a főbb baleseti okok, valamint a gyalogosok, motorosok által előidézett bajok esetében is. 

statisztika, összefoglaló, balesetek, kék hírek
Forrás: BM Statisztikai Osztály

Ugyanakkor növelni kívánták a passzív biztonsági eszközök használatát 92 százalékra, s fokozni a demonstratív közlekedési ellenőrzések, megelőző kampányok számát. Olyan figyelemfelhívó akciókat tartottak, mint a biztonsági öv használatára buzdító Csat(t)lakozz, a Zebra terv, a Látni és látszani kampányok, továbbá a Motoros Nyílt Nap, a Biztonság Hete, a Mikulás akció, s még sok más prevenciós esemény. 

A rendőrök számára is szerveztek programokat, a baleset-helyszínelő, a Biztonsággal kék lámpával szakmai versenyt, a karos forgalomirányító képzést. Már hagyomány a Közlekedik a család vetélkedő, a Kéklámpás nap, a retró buszfesztivál Hatvanban. 

(Főoldali képünk illusztráció, forrás Shutterstock)
 

 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában