Baleset

2022.08.22. 17:25

Éppen Parádsasváron üdült a motorosok ütközése során múlt csütörtökön elhunyt vétlen vezető

A helyiek nem értik, hány motorosnak kell még meghalni a Mátrában, hogy mindenki észre térjen. Most is folytatódott a száguldozás.

Szabó István

A motorosok szerint a rutin és a felelős gondolkodás sokat számít

Forrás: Czímer Tamás/Heves Megyei Hírlap

A korábbi évek számtalan balesete után a múlt héten újabb tragédia történt a 24-es főút Galyatető- és Parádsasvár-elágazás közötti szakaszán. Vélhetően ez is a  motoros társadalom egyes felelőtlen tagjainak évek óta tartó ön- és közveszélyes virtuskodását mutatja.  

Mint arról már portálunk is beszámolt, augusztus 18-án két motoros ütközött össze Parádsasvár közelében. A két motor vezetője, egy 32 éves és egy 49 éves férfi életét vesztette, valamint egy személy súlyosan megsérült. A baleset pontos körülményeit a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság vizsgálja, de annyit lehet tudni, hogy a Parád felé tartó motoros egy jobbra ívelő kanyarban áttért a szemközti sávba, ahol összeütközött a vele szemben közlekedő vétlen járművel. Az egyik televíziós csatornán egy szemtanú azt is elmondta, hogy a baleset előtt a vétkes sofőr őket is hatalmas tempóval előzte meg.

Holló Henrik, Parádsasvár polgármestere arról beszélt az eset kapcsán portálunknak, hogy 15-20 éve harcolnak Parád és Bodony községekkel vállvetve a motorosok száguldozása ellen. Sajnos a mai napig nem született megnyugtató megoldás az áldatlan helyzet megszüntetésére. 

– A körülményeket jól jellemzi egy korábbi halálos baleset – kezdte Holló Henrik. – Miután a mentő, a tűzoltó, a mentőhelikopter és a halottszállító jármű is elhagyta a baleset helyszínét, fél óra sem telt bele, már újraindult a motorbőgéssel járó száguldozás. A múlt heti tragédia után is ez történt. Mintha mi sem történt volna, már másnap ott folytatódott minden, s így megy évek óta. Nem azokat akarom bántani, akik felelősen, a szabályokat betartva motoroznak. Vannak azonban olyanok, akikben annyi belátás sincs, hogy legalább elgondolkoznának a történteken. Az, hogy egy délután számtalanszor repesztenek végig Parádsasvár- meg a Galyatető-elágazó között, az nem normális. Egy hétvégén akár száz motoros is összegyűlik az ország minden pontjáról. Filmezik magukat, felteszik a videómegosztó oldalakra azt, hogy akár óránkénti 160 kilométeres sebességgel hajtanak az egyenesben. Nyáron este tízig itt száguldoznak, amíg világos van. Már kitelepültek fotósok is, akik a kanyarokban fotózzák őket. Két helyen is kanyarfotót készítenek róluk. Ez persze még inkább a száguldásra, a kanyarban való mélyebb bedőlésre, nagyobb kockázatvállalásra ösztönzi a motorosokat – részletezte a polgármester.

Két éve a helybeliek és a motorral járók közti ellentét odáig fajult, hogy Parádsasvár, Parád és Bodony lakosai petíciót nyújtottak be a Heves Megyei Rendőr-főkapitánysághoz. Azt követelték, hogy a motorosokat tiltsák ki a 24-es főút Galyatető-elágazás és Parádsasvár-elágazás közötti szakaszáról minden év március 15-től november 30-ig a hétvégéken, munkaszüneti és ünnepnapokon. A motoros társadalom nagy felháborodással fogadta a hírt. A polgármester elmondta, kapott már halálos fenyegetést is az egyik motoros klubtól.

A rendőrség fokozta az útszakaszon az ellenőrzést, de csak addig tart a csend, amíg a járőr jelen van. A razzia után a rendőrök még Parádon se járnak, már értesítik egymást a motorosok telefonon, hogy tiszta a levegő, és indul a száguldozás. A Magyar Közút is kitett pár veszélyes kanyarra figyelmeztető táblát, illetve egy-két hajtűkanyarban 30 kilométeres sebességkorlátozást írtak elő, de a kanyar után rögtön ott a feloldótábla. Már tanácstalan vagyok, mi lehetne a megoldás. Talán a teljes szakaszon 50 kilométerre kellene csökkenteni a megengedett sebességet. Talán nyitni lehetne egy versenypályát, akár itt nálunk is, ahol kiélhetnék magukat a notórius bajkeverők. Úgy gondolom, mind a rendőrség, mind a Közút többet tehetne az eddigieknél is – vélekedett Holló Henrik.

A polgármester arról is beszélt, hogy amióta megszűnt az üveggyártás a településen, semmi más munkalehetőség nincs, mint az üdültetés. A csend, a nyugalom, a jó levegő a vonzerő. Aki azonban ide jön üdülni, az a motorbőgéstől nem tud pihenni, közlekedni pedig veszélyes. Mint mondta, a közlekedés, a helyi lakosság, az idegenforgalom zavarása mellett a természeti környezetre is káros a fékevesztett sebességhajhászás. Holló Henrik kiemelte, hogy a környék tájvédelmi körzet. Nagyon kellene vigyázni rá, és jó lenne az erdei állatok nyugalmára is gondolni. 

– Nem tudom, hány áldozatnak kell még lenni, hogy a helyzet normalizálódjon. Ráadásul ártatlanok is meghalnak. A múlt csütörtöki vétlen áldozat éppen itt üdült a falunkban. A vétkest is sajnálom, mert nem akarta ő sem, hogy ez történjen. Kérdés, mikor fogják már fel az ilyen emberek, hogy nemcsak a maguk, de mások életével is játszanak?! – tárta szét a karját Holló Henrik.

Csapó Zoltán, a Motoros Érdekvédelmi Egyesület elnöke már korábban arról beszélt lapunknak, hogy napjainkra tömegek közlekedési eszköze és kikapcsolódása lett a motorozás. 

– A csoportos tiltás már nem megoldás. Olyan minimális, felelőtlen kisebbség okozza köreinkben is a problémát, amilyen az élet minden területén létezik. Mi mindig partnerek vagyunk a helyzet normalizálásában, de az egyedi, kirívó esetekkel szemben csak a rendőrség fellépése hatékony. Remélem, egyszer mindenki elég érett lesz ahhoz, hogy a járművére üljön – bizakodott Csapó Zoltán.

Krisztián Róbert káli motoros szerint nem a tapasztalt vezetőkkel van gond.

– Mi régen előbb kisebb gépeken megtanultuk a vezetéstechnikát. Ma sok fiatal rögtön csúcskategóriás kétkerekűt kap a szüleitől. Bivalyerős motorra ülni rutin, s a túl fiatal életkorból fakadóan felelős gondolkodás nélkül életveszélyes. A motorozás szabadságélménye, szerintem, nem függ a sebességtől. Az ifjak azonban könnyen sebességfüggőkké válnak. Ha ez adrenalinfüggőséggel párosul, szándékosan keresik a veszélyt, az extrém helyzeteket. A megemelkedett adrenalinszint miatt nem érzik a félelmet, s nem fogják fel, mekkora veszélynek teszik ki önmagukat és a többi közlekedőt – hangsúlyozta Krisztián Róbert.

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője a parádsasvári helyzettel kapcsolatban már korábban arról tájékoztatott, hogy nem rendelkeznek a szabálytalanul nagy sebesség elérését fizikailag lehetetlenné tevő eszközökkel. A szabálytalanságok visszaszorítását csak állandó ellenőrzésekkel, hatósági intézkedésekkel lehet elérni, ami a rendőrség hatáskörébe tartozik. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában