Turizmus

2023.07.13. 11:25

Az aktív turizmusé a jövő a Mátrában, több mint 400 ezer vendégéjszakát számoltak tavaly

A külföldi vendégforgalom Gyöngyös térségében visszaesett.

Molnár Helga

Az aktív turizmusé a jövő a Mátrában

Forrás: Czímer Tamás/Heves Megyei Hírlap

A Mátra Térségi TDM Turisztikai Nonprofit Kft. összegezte a tavalyi esztendőt a Heves Vármegyei Közgyűlés kérésére. Mint írták, a Mátra turizmusa jelenleg nem egy kiemelkedő attrakcióra épül, hanem a turisták helyszínre vonzásával kapcsolatos több, érdekes elemre, melynek központi eleme a hegyvidéki aktív turizmus, illetve a hegyi-wellness. Jelenleg a terület magas vonzásértékű adottságokkal rendelkezik, közepes turisztikai infrastruktúrával, mely kiindulási helyzet koncepcionált marketingmunkával jól erősíthető és térségi szinten is integrálható eredményt hozhat.

– Fontos azonban kiemelni, hogy a meglévő vonzerők környékén történő infrastruktúra fejlesztés nagyban elősegítené a marketing kommunikációt egyszerűen az élményszerű időtöltéssel – emelték ki.

Hozzátették, a Mátravidék az idegenforgalmi szempontból vonzó látnivalók gazdag tárházát kínálja. A természeti adottságok közül kiemelkedik a hegység Magyarország legmagasabb pontjával (Kékestető 1014 méter), valamint a hegyvidék legjelentősebb üdülő és gyógyhelyei. Történelmi nevezetességek és műemlékek csoportját képezik a várak és kastélyok, a múzeumok, tájházak és kiállítóhelyek, valamint a siroki barlanglakások. A Mátraaljai Történelmi  Borvidék az ország 22 borvidéke közül országosan a második,a hegyvidékek között pedig a legnagyobb. A Mátra gyógytényezőkben is bővelkedik, ha térség termál- és ásványvizei gyógyászati célokra történő hasznosításának legjobb példái a parádi víz és a bükkszéki fürdő.

A Mátra erdősége a vadászok kedvelt célterülete. A természeti és ökoturizmust kedvelők télen-nyáron kedvező feltételeket találnak a Mátrai Tájvédelmi Körzet területén, a sportolni vágyók pedig a hegység sípályáin, erdeiben. A hegység magasabb színvonalú hoteljei az üzleti és rendezvényturizmus helyszíneiként jelentkeznek. A Mátra vidékén minden adottság megvan mind a közúti, mind pedig a hegyvidéki kerékpározáshoz. A vidéki, azaz falusi- és agroturizmus jó adottságokkal rendelkezik a térségben, ugyanis számos szép település, sajátos népi szokás és életmód, mesterség, építészet, és
népi kultúra található meg. A néprajzi hagyományok a térség unikális értékei, így az ősmagyar, a palóc és a szlovák néprajzi emlékek és kézműves hagyományok, húzták alá.

A Mátra az aktív turizmus területén már ma is jó adottságokkal, ugyanakkor számos területen kihasználatlan potenciállal rendelkezik, áll az anyagban. A Mátra turizmusa az elmúlt 10 évben dinamikusan fejlődött a vendégszám és a vendégéjszakák tekintetében is, emelik ki. A dinamikus növekedés ellenére a térség továbbra is leginkább a pár órás, fél napos kirándulások célállomása, vendégéjszakát is generáló itttartózkodás elsősorban a gyógy- és wellness szolgáltatást nyújtó szállodákhoz kapcsolódik. Ugyanakkor a turisztikai térségek közül éppen a Mátra az, melynek fő fejlesztési iránya az aktív turizmus lehet.

Az idegenforgalom területén folytatott munka sikerességét a legtöbb esetben a célterületen kívülről érkező turisták számának az emelkedésével szokták lemérni. Ennek hátterében két tényező áll. Egyrészt ezen turisták révén lehetővé válik a térségen kívül megtermelt jövedelmek idecsábítása, és ennek eredményeként a helyi GDP emelkedése. Másrészt a külső turisták számának az emelkedése az, amely igazán bizonyítja az idegenforgalom területén megtett lépések eredményességét, és így növeli a lakosság (de különösen a turizmusban foglalkoztatottaknak) az önbizalmát, elégedettségét.

Az összegzésből kiderül a Mátra térségében – Gyöngyös, Mátraszentimre, Parád, Parádsasvár, Sirok – 185 ezer 550 vendéget számoltak – ebből 176 ezer 367 volt belföldi, 9183 külföldi –, s ez 38,8 százalékos emelkedést jelent 2021-hez képest. Mindez 423 ezer 654 vendégéjszakát jelentett, ez 24,4 százalékkal több 2021-hez képest. A vendégéjszakák tekintetében is túlnyomó többségben vannak a belföldiek, pontosan 400 ezer 928.

A minőségi szálláshelykínálat lehetővé teszi, hogy ne csak egynapos kirándulásokat tegyenek a külföldiek hanem, több napra is megszálljanak a térségben. Jelentős visszaesés a külföldiek számában Gyöngyös térségében tapasztalható, a belföldi vendégek viszont jelentősebb mértékben választották a térséget, áll a tanulmányban.

Összegzésképpen leírták, hogy Mátra kiváló turisztikai adottságának köszönhetően javulást mutatott. Ennek a hátterében azonban a Gyöngyös-Mátra Közhasznú Egyesületnél rendelkezésre álló kevesebb marketing forrás részben pedig a térség vonzerőinek megújulása állhat, mely szorosan összeforr a kiszolgáló létesítmények és az infrastruktúra bizonyos hiányával is. A fejlődés fenntartásához fontos a stratégiai konstruktív együttgondolkozás. Cél az aktív és egészségturisztikai kínálat és a borturizmus fejlesztése, de a turisztikai kínálaton kívül fontos stratégiai lépés a fejlődéshez elengedhetetlen infrastruktúra fejlesztés, illetve az engedélyeztetési jogszabályok egyszerűsítése.

– Átfogó kampányok és termékfejlesztés, illetve a meglévő vagy új attrakciók népszerűsítése érdekében érdemes lenne egy szakmai alapokon nyugvó átfogóbb vármegyei támogatási rendszert kidolgozása – zárult az összegzés.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában