Zakatol

2023.07.07. 06:55

Leromlott a pálya állapota, az intercity lassabban jut el Budapestről Miskolcra, mint 30 éve

A MÁV szerint több helyen van korlátozás, jövőre is az idei menetrendet tervezik megtartani.

Heol.hu

Forrás: Albert Péter/Heves Megyei Hírlap

Az Építési és Közlekedési Minisztérium, közzétette a jövő évi vasúti menetrend tervezetet. Július 21-ig van lehetőség véleményezni a dokumentumot, amely a https://menetrend-tervezet.vpe.hu honlapon megismerhető. A vélemények feldolgozása és kiértékelése után ezeket az előbbi weboldalon, összefoglaló dokumentumban teszik közzé.

A megyénket érintő vasútvonalakon nem nagyon terveznek változást, szinte mindenhol az idei menetrendet vinnék tovább, egy kivétel van, a Kál-Kápolna – Kisújszállás vonal. Itt a naponta közlekedő vonatok mennyisége nem változik, de a vonal mindkét végén az InterRégió vonatokhoz történő csatlakozások biztosíthatósága miatt háromóránkénti vonatközlekedést vezetnek be. A 36562/36532, 36554/36564/36514, 36556/36516, 36518 és a 36511 számú vonat teljes útvonalán 1 órával később közlekedik. A 36566/36526 számú vonat teljes útvonalán 2 órával később közlekedik.

A 36557/36527, 36555/36515 és a 36553/36513 számú vonat Kisköre-Kál-Kápolna között 1 órával később közlekedik. A 36563/36523 számú vonat Kisújszállás-Kisköre között 1 órával, Kisköre-Kál-Kápolna között 2 órával később közlekedik. A tervezett indulási idők Kál-Kápolnáról: 4:24, 6:39, 9:39, *12:39, 15:39, 18:39, 20:39 órakor; Kisújszállásról: 6:21, 8:41, 11:41, 14:41, 17:41, 20:41 órakor lesz, a csillaggal jelölt szezonális vonat.

A napokban az egyik hírportálon összehasonlították a vonatok menetidejét a 80-as fővonalon a harminc évvel ezelőttihez képest. Mi is megnéztük, 30 éve a Budapest – Miskolc közötti intercityk megállás nélkül 1 óra 47 perces időt tudtak, ma két-három közbenső megállóval Budapestről Miskolcra két óra alatt jutnak el, visszafelé két óra öt perc a menetidő. Míg viszont akkor egy gyorsvonat menetideje a főváros és Miskolc között 2:15 óra, illetve 2:20 óra volt (visszafelé 2 óra 22 percig tartott az út elvileg), manapság egy sebesvonattal vesz igénybe 2:17 óra, vagy 2:22 órát az utazás, Miskolcról pedig 2 óra 27 perc telik el optimális esetben a Keletibe érkezésig.

Tavasszal egy konferencián a vasúttársaság közzétett egy grafikont is arról, hogy a Budapest-Miskolc vonalon a pályaparaméterek romlása 7 perccel hosszabb menetidőt eredményez majd a 2023/24-es menetrendben, ezt nem tükrözi a most közzétett tervezet. Az is igaz, hogy jelenleg Mezőkövesd és Mezőnyárád között pályafelújítás zajlik, illetve a szakminisztérium törölte a vasúti fővonal Hatvan és Füzesabony között tervezett fejlesztésének előkészítését. Növekvő eljutási időt jósoltak Egerből Szilvásváradra is.

Kérdeztük az állami vasúttársaságot a felújításokról, valamint a pálya állapotáról is. Mint írták, igyekeznek versenyképes alternatívát nyújtani az egyéni közlekedéssel szemben. Törekednek arra, hogy a vasútvonalak felújítása, rendszeres karbantartása révén az utasigényeknek megfelelő szolgáltatás, menetrend biztosítható legyen.

A Hatvan–Miskolc vonalszakasz általános műszaki állapota mára jelentősen leromlott, sok helyen sebességkorlátozások okoznak menetidő-többletet. A nyári kánikula időszakban a tartósan magas hőmérséklet esetén a vasúti közlekedés biztonságának fenntartásához további korlátozásokat vezethetnek be, így esetenként a késések is gyakoribbá válhatnak egy-egy időszakban.

A vasúttársaság július 1-től augusztus 10-ig felújítja a Mezőkövesd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti egyik (bal) vágányt. A felújítás során 8 kilométeren végeznek síncserét, három vasúti átjárót és egy gyalogos átjárót újítanak fel ezen a szakaszon. Augusztusban a vasútállomáson építik át az egyik vágányt.

A menetrend a munkák miatt módosult, azok végeztével a jelenlegi menetrend stabilabb lesz, jobban tartható, így megbízhatóbbá válik a vasúti közlekedés.

Szerintük egyébként a Bükkábrány–Mezőkeresztes-Mezőnyárád–Nagyút–Visonta viszonylatban napi hat pár tehervonat közlekedik, a szénszállítás számottevő terhelést nem ad az egyébként normális vasútüzem mellett.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában