Felkészülés

2024.02.21. 11:23

400 éves lesz a gyöngyösi Berze: indul a visszaszámlálás

Megkezdődött a szellemi felkészülés a gyöngyösi gimnázium alapítása 400. évfordulójának méltó megünneplésére. A 400 éves gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium jogelődjét 1634-ben alapították.

Szabó István

A Berze NépNap a berzés generációk találkozásának ünnepe

Forrás: Czímer Tamás / Heves Megyei Hírlap

Az idei esztendő – ahogy a Berzében fogalmaznak – az intézmény fennállása 2034-es, 400. évfordulójának a mínusz 10. éve. Dr. Czinder Péter igazgató arról beszélt portálunknak, egy évtizedes lelki felkészülés veszi kezdetét, hogy a négy évszázad minden szellemi és erkölcsi kincse méltón a fókuszba kerülhessen 10 év múlva. 

Berze gimnázium
Berze Nagy János Gimnázium
Fotó: Czimer Tamas / Heves Megyei Hírlap

– Számolnunk kell mindenek előtt az örökségünkkel, mert az iskola múltja bővelkedett eseményekben. De mindennél fontosabb, hogy egy olyan iránytűt adott a kezünkbe, amit követve nem fogunk utat téveszteni. Ennek az iránykijelölésnek az egyes szegmenseivel kell számot vetni akkor, amikor átgondoljuk, mit örököltünk. Azt is át kell gondolnunk, mi következik ebből az örökségből, mivel tartozunk az eleinknek, a jelenlegi diákoknak és – talán egy négy évszázados intézmény esetében nem szerénytelenség mondani – a jövőnek. Az egyetemes, időtállónak bizonyult emberi értékeket kell mindennél nagyobb becsben tartanunk. Ilyenek a szolidaritás, a tudás tisztelete, a becsületes munka tisztessége, az összetartás, a nemzeti érzés, a karakán kiállás a jó ügyekért. Azt gondolom, ezekben a dolgokban a gimnázium 390 kemény éven át már bizonyított. Ha nem teszünk egyebet, mint hogy ezt az örökséget továbbvisszük, azt hiszem, már nem végeztünk félmunkát – jelentette ki dr. Czinder Péter.

Értékrendjét, történetét tekintve mintha a gyöngyösi gimnáziumnak a tükörképe lenne a kézdivásárhelyi Nagy Mózes Főgimnázium, amellyel több mint 30 éve ápol szoros kapcsolatot az iskola, mutatott rá az igazgató.

– Ugyanezek az érzések, szándékok és elhatározások munkálnak ott is, megtoldva azzal, amivel csak egy Erdélyben működő színmagyar gimnázium büszkélkedhet: a nemzeti gondolat minden határon túlmutató vállalása és művelése. Szeretünk ezekkel az emberi értékekkel szembesülni, amikor Erdélyben járunk. Nem gondolom, hogy be kellene zárkóznunk abba a 93 ezer négyzetkilométerbe, ami ma Magyarország területe. Otthonra, barátokra, hazára lelünk akkor is, ha egy kicsit arrébb megyünk. A székelyföldi Kézdivásárhely környéki magyar emberek évtizedeken át kényszerű elzártságban éltek, s ez rányomta a bélyegét a közösségük állapotára. Számukra is kinyílik a világ, ha az anyaország a keblére öleli őket – ahogy mi tesszük a Berzében, amikor ellátogatnak hozzánk. Tengernyi élmény éri úgy a székely, mint a gyöngyösi gyerekeket, ahogy kapcsolat jön létre és szilárdul meg közöttük – mondta dr. Czinder Péter.

Az igazgató szerint a mai fiatalok is fogékonyak ezekre az értékekre, a mostani tizenévesek semmivel sem rosszabbak, mint az eleik voltak. 

– Az őket körülvevő közeg, a prioritások lettek egészen mások, mint amit mi annak idején átéltünk, és amit esetleg ideálisabbnak gondolnánk. De a gyerekek 2024-ben is fogékonyak ezek iránt az értékek iránt, csak meg kell mutatni nekik. A pályám talán legnagyobb ajándékának tekintem, amikor például egy általunk rendezett március 15-i ünnepségen a műsor katartikus összeállítása és színre vitele mellett ünnepi látványt nyújt a közönség is. Egy emberként szurkolnak a diákjaink a fellépők sikeréért, s utána őszintén osztoznak ebben – emelte ki az igazgató.

A Berze idén is az ország 100 legjobb középiskolája között szerepel, a tavalyi eredményén 19 helyet javítva, a 67. a rangsorban.

– Sokféle rangsor létezik, ez is egy közülük. Ezt azonban olyan kemény mutatók alapján alakítják ki, amelyek kifejezetten az oktatómunka minőségére világítanak rá: az érettségi-, illetve felvételi eredmények, kompetenciamérés. Ezeket az adatokat kérik számon rajtunk a szülők. Büszkék vagyunk rá, ám az én szememben nem ez a legfontosabb erény. Ha föltesszük a kérdést: mi egy gimnázium, azaz egy középiskola célja, akkor a középiskola szó megtévesztő lehet. Azt sugallhatja, hogy pusztán egy hidat képez az alap- és a felsőfokú oktatás között. Ezt is fel kell vállalnunk, a 100-as lista mutatja, nem is rosszul végezzük. Van azonban két olyan cél, ami legalább ennyire fontos. Az egyik az, hogy a diákok úgy éljék meg a középiskolában töltött éveiket, mint az életük legszebb időszakát. A másik cél, hogy jóérzésű, intelligens, kedves emberekké váljanak, akik képesek a közösség hasznára lenni. Akik úgy őriznek meg klasszikus erényeket a múltból, például a kitartást, az összeszorított foggal küzdés képességét, hogy közben tudnak örülni a saját és mások sikerének. Akiben kellő nyitottság van, plusz a gimnázium adta alapképzettség, az szerintem képes lesz alkalmazkodni a világhoz, bárhogyan is változzon az meg – hangsúlyozta dr. Czinder Péter.

Az iskolákban kötelezően megszervezendő pályaorientációs nap a gyöngyösi gimnáziumban Berze NépNap néven már nagyságrendekkel meghaladta az eredeti célokat. 

– Volumenében és jellegében is ünneppé vált ez az esemény. Több száz előadó tisztel meg bennünket a jelenlétével ezen a napon, 20-25 perces előadásaikból a tanulóink 8-10-et is meghallgathatnak aznap. Alapvetően egykori diákjaink jönnek, akik az alma mater falai között élhetik át, hogy aki valaha berzés volt, az is marad. A jelenlegi berzések pedig látják, hogy az iskolaközösségünk akár messzire sodródott tagjai mire vitték, és mit tudnak tenni értük. Ez jó esetben azzal a következménnyel jár, hogy az öregdiákjaink még inkább fészküknek érzik ezt a házat, jelenlegi tanulóinkban pedig a ballagás napján, a legfrissebb öregdiákként tudatosulhat: nem fordítanak végleg hátat az iskolának, mert számon tartjuk és visszavárjuk őket. Azaz, továbbra is berzések – szögezte le dr. Czinder Péter.

A 400. évfordulóig hátralévő tíz év megtévesztően sok még, tette hozzá az igazgató.

–  Egyelőre konkrét lépéseket nem érdemes tenni, biztos, hogy pár év múlva az élet felülírná azokat. Számba vesszük az erőforrásokat, és hogy melyek a felkészülés fő irányai. Szeretnénk a lehető legváltozatosabb módon felépíteni a 2034. évet. Nyilván lesznek ünnepségek, kiállítások, a prominens volt diákjainkat is meg kívánjuk találni, hogy a múlt előtt is fejet hajtva, de az akkori jelent és jövőt is észrevéve ünnepeljünk. Mi a történelmi Magyarország területén a 8. legrégebbi alapítású gimnázium vagyunk. Ez azt jelenti, nem sok iskola van, amely utat tudna nekünk mutatni a méltó megemlékezésben. A saját leleményünkre vagyunk bízva, de már kezd beszivárogni a köztudatba a 400 mínusz 10 kifejezés. Óhatatlanul a hatása alá kerül mindenki, és valamilyen módon meg fogja találni a folyamatban a helyét. Ebben nagyon bízom. Mint ahogy a nálam fiatalabbakban is – hiszen tíz év múlva már én is nyugdíjas leszek –, hogy a nyomdokainkba lépve átvesszik a stafétabotot, s mi utánuk haladva leszünk ott a jubileumon – foglalta össze dr. Czinder Péter.



 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában