2021.07.03. 11:30
Régóta dédelgetett álma vált valóra az egri középiskolának
A Neumann szerteágazó tevékenységei évek óta magukban foglalják a környezeti nevelés számos elemét is. Ennek köszönhetően elnyerték az ökoiskola címet.
Rendhagyó órákkal színesítik az oktatást
Forrás: Beküdött
– Ez igaz tanórai és a tanórán kívüli oktatásra egyaránt. Legyen az a környező természeti értékek felfedezése gyalog vagy biciklitúra keretében, Tisza-tavi kenuzás, a jeles napok megünneplése – víz világnapja, madarak és fák napja, Föld napja, egészségnap – vagy a fenntarthatósági témahét változatos programjai. Az ökoiskola cím elnyeréséhez az elmúlt évek környezeti nevelési feladatait, programjait vettük számba és szőttük egységes pályázati anyaggá egy kis csapattal, mely projekt a „zöldül a lila” fedőnév alatt futott – osztotta meg dr. Virág Diána, az iskola pedagógusa a Hírlappal.
– Oktató-nevelő munkánk során kiemelt szerepet kap, hogy a diákok képessé váljanak különböző problémák komplex értelmezésére, megoldására, és ehhez nagyon jó terepet ad a környezeti problémák, jelenségek értelmezése, tanulmányozása. Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink felelősségteljes felnőtté váljanak, olyan értékrenddel bírjanak, aminek fontos eleme a környezettudatosság is. Szeretnénk, hogy mindennapi tevékenységeikbe szervesen beépüljenek a fenntartható életmód elemei. Ehhez inspiráló légkörrel, ökotudatos iskolai szokásokkal és lehetőségekkel járulunk hozzá – részletezte a pedagógus.
Fontos számukra a környezettudatos szokások kialakítása: minden tanteremben van lehetőség a hulladék szelektív gyűjtésére, ezen kívül az aulában az elemeket, izzókat, kupakokat és emeletenként az alumíniumdobozokat gyűjtik külön. Népszerűsítik a biciklivel való iskolába járást, és figyelnek a tantermek zöldítésére is.
– Az idei fenntarthatósági témahéten felmértük iskolánk összes tanulójának ökolábnyomát. Az Eger-patak iskolánk közelében levő szakaszát a Bisel élőhelyvédelmi program keretén belül tanulmányoztuk, eredményeinkkel országos döntőbe jutottunk. A vizsgálatba bevont diákok a patakszakaszt örökbe fogadták, rendszeresen járnak ki szemetet szedni, vízminőséget ellenőrizni – foglalta össze Virág Diána.
Az oktatás során a természeti értékeket testközelből ismerhetik meg diákjaik, például a terepgyakorlatok, rendhagyó órák, az ökoszakkör foglalkozásai alkalmával, vagy az iskolaudvaron folyó különböző tevékenységek során. Ilyen például a madarak téli etetése, itatása, az iskolaudvaron elhelyezett hat madárodú folyamatos figyelése, mely tevékenységeknek köszönhetően az intézmény a Madárbarát Iskola címet is kiérdemelte ebben a tanévben. Emellett kialakítottak egy kis fűszerkertet is, melyet folyamatosan bővítenek különböző fajokkal, amolyan növénysimogatót szeretnének belőle létrehozni.
Bemutatják diákjaiknak a fűszerekben, gyógynövényekben rejlő hatóanyagokat, illetve a parkban levő növények jobb megismerése érdekében botanikuskert-szerűen táblázták ki a fákat, cserjéket. Mindezt egy tematikus tanösvénnyé fogják bővíteni a következő években, amit a diákok testközelből és mobileszközeik segítségével tudnak majd felfedezni. Ősszel magaságyást és komposztálót üzemelnek majd be a kollégiumuk udvarán, tudtuk meg a most már Ökoiskola címet is birtokló intézményről.