Recski bánya

2023.01.24. 11:26

A lakók joggal aggódnak a recski bánya miatt a Hórukk Egyesület vezetője szerint

Vas Imre Zsolt, a Recskért Hórukk Egyesület vezetője szerint joggal aggódik a lakosság. Szerinte erre a részletes hatásvizsgálati tanulmány egyes részletei adnak alapot.

B. K.

A recski bánya

Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

Korábbi cikkünk nyomán ellentmondásra hívta fel a figyelmet Vas Imre Zsolt, a Recskért Hórukk Egyesület (REHOK) vezetője, aki azt mondja, hogy a Heves Vámegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály Környezetvédelmi Osztály által lefolytatott hatásvizsgálati eljárásban – amelyet 2021. december 1-jén tettek közzé – a szállításra vonatkozóan is konkrétumokat fogalmaztak meg. 

A „Recsk VII. – andezit” védnevű bányában (KTJ: 102964270) tervezett tevékenységre vonatkozó környezetvédelmi engedélyt egyébként a hatóság megadta, s 2021. december 1-jén közzé is tette azt.

Vas Imre Zsolt úgy gondolja, hogy a Háromhányás tanyához vezető földút igenis érintett, így a közelben élők joggal aggódnak.

Az általa hivatkozott dokumentum nyilvános, mindenki számára hozzáférhető. Ebben egyebek között az olvasható, hogy „a közúton történő szállítás 25 tonnás tehergépjárműveket feltételezve a bányából kifelé irányuló forgalom maximum hét forduló naponta. A szállítás a bánya bekötőútján a Háromhányás tanyához vezető földúton haladva történik a 2411. számú közútig, innen kizárólag közúton szállítanak tíz százalékban Mátraderecske, kilencven százalékban pedig Recsk irányába. 

A vasúton történő szállítás esetében naponta két vasúti szerelvénnyel lehet számolni, egy szerelvény tizenöt kocsiból áll. A vasúti szerelvények a bányaterület mellett található vasúti pályán fognak közlekedni, egyik Mátraderecske, a másik Recsk irányába. A kiszállítandó anyagok megoszlása: öt százalék közúton, kilencvenöt százalék vasúton. Azaz 40.000 tonna/év elszállítása történik közúton (160 tonna/nap), 760.000 tonna/év pedig vasúton (3.040 tonna/nap.” A szállítás okozta légszennyezésre vonatkozóan a határozatban az szerepel, hogy a nyersanyag kiszállítása a bányatelket dél-nyugati irányból határoló vasútvonal felé történik, rövid földút szakaszon. 

A kiszállítandó anyag megoszlása: 95 százaléka vasúton, a fennmaradó öt százalékban a bányátelhagyó földúton Recsk felé a Recsk, Hunyadi utcán keresztül a 24. számú főút Sirok-Recsk szakaszán, illetve Mátraderecske irányába történne a Háromhányási tanya leágazásáig és tovább a 2411. számú közúton. 

A bányaterülettől a legközelebbi lakóépület csaknem 600 méterre található. Vasúti szállítás esetén naponta két szerelvénnyel lehet számolni, egy szerelvény 15 kocsiból áll. Az egyik Mátraderecske, a másik Recsk irányába szállít (3.040 tonna/nap összkapacitás mellett). 

Közúti szállítás esetén a várható forgalom maximum napi 2-3 tehergépkocsi az ismertetett útvonalakon (160 tonna/nap), de elsősorban Recsk irányába. A vizsgált útvonalak napi teherforgalma 120-145 nehéz gépjármű, így a bányatevékenységből származó többletforgalom nem okoz számottevő levegőterhelést. Az előzetes számítások és vizsgálatok alapján a szálló por (PM10) koncentrációjának növekménye rövid idejű (24 órás) maximuma 8,84 μg/m3 volt, a hosszú idejű (éves) maximum 1,32 μg/m3, mindkét esetben egészségügyi határértéken belül marad. A tevékenység levegőminőségre gyakorolt hatása a legközelebbi lakóépületeknél már gyakorlatilag nem mutatható ki.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában