Biztonsági öv

2023.09.22. 19:54

Hatan haltak meg azért, mert nem kapcsolták be a biztonsági övet Hevesben

A balesetben megsérült 442 emberből 84 nem használta a biztonsági övet (ez az összes sérült 19 százaléka), azaz nem tettek meg semmit annak érdekében, hogy egy esetleges baleset során elkerüljék a sérüléseket. A 84-ből 6 elhunyt, 29 súlyos és 49 pedig könnyű sérülést szenvedett a hevesi közutakon, összegeztek a rendőrök .

Molnár Helga

Az, hogy egy közlekedési baleset anyagi káros, illetve sérüléses lesz, több dolgon is múlhat. Az egyik ilyen lényeges pont a passzív biztonsági eszköz (biztonsági öv, gyermekülés) használata, amely alapvetően meghatározhatja egy esetleges baleset kimenetelét – hívja fel a figyelmet a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság prevenciós közösségi oldalán.

Hazánkban számos vizsgálat bizonyítja, hogy a passzív biztonsági eszközök használata még mindig nem éri el az Európai Unióban mért 90 százalékos átlagot. A rendőrségi közúti ellenőrzések tapasztalatai, továbbá a baleseti vizsgálatok is azt mutatják, hogy sajnos a gépjárművezetők és utasaik egy része tudatosan nem használja a járműbe szerelt biztonsági övet, sőt esetenként a gyermekek védelmét szolgáló biztonsági gyermekülést sem.

Heves vármegye közútjain az idei év első nyolc hónapjában 442-en szenvedtek valamilyen sérülést közúti közlekedési balesetben. Ezen belül 17-en vesztették életüket, 131-en szenvedtek súlyos és 294-en pedig könnyű sérülést. Az elemző-értékelő tevékenység során megállapítást nyert, hogy a balesetben megsérült 442 emberből 84 nem használta a biztonsági övet (ez az összes sérült 19 százaléka), azaz nem tettek meg semmit annak érdekében, hogy egy esetleges baleset során elkerüljék a sérüléseket. A 84-ből 6 elhunyt, 29 súlyos és 49 pedig könnyű sérülést szenvedett. 

A balesetek megelőzésének legfontosabb tényezője az emberi figyelem, a sebesség helyes megválasztása, a tolerancia és a veszélyhelyzetekben a helyes cselekvés. A járműben ülők védelmét elsődlegesen az aktív biztonsági eszközök határozzák meg, ilyen például a jól működő fék- vagy kormányberendezés.

A létező legtökéletesebb aktív technikával felszerelt jármű vezetése során is bekövetkezhet a baleset. Ekkor kerülnek előtérbe a már említett passzív biztonsági eszközök, melyek szerepe a balesetek következményeinek befolyásolásában van, hiszen növelik a vezető és az utasok túlélési esélyeit. A balesetek döntő többsége lakott területen belül történik. Nem igaz, hogy kis sebességnél, városi forgalomban nem érdemes használni a biztonsági övet.

Felmérések bizonyítják, hogy 1-40 kilométer/óra sebességnél a biztonsági öv nélkül utazók halálozási mutatója 2,5 szeresére nő a becsatolt övvel utazókhoz képest. Sokan úgy gondolják, hogy jól kitámasztott kézzel és lábbal is lehet úgy fékezni az ütközés pillanatában tehetetlen testet, ahogy az öv teszi. Ez egyértelműen tévhit. A felszabaduló hatalmas mozgási energiát végtagjaink nem képesek megfékezni. Ezzel szemben az öv az előre száguldó testet megfogja és visszakényszeríti az ülésbe. A kutatási eredmények tükrében a biztonsági öv használata esetén a személyi sérüléses balesetek számában és súlyossági fokában is jelentős javulás mutatható ki. Ez a megállapítás különösen igaz azokban a mai modern gépjárművekben, amelyek nagy részénél már alapfelszereltség a légzsák. Ez azonban csak akkor nyújt hatásos védelmet, ha a biztonsági öv be van kapcsolva. Ellenkező esetben a kirobbanó légzsák komoly sérüléseket okoz a tehetetlenül becsapódó testen emelték ki.

A jelenleg életben lévő jogszabályok a hátsó ülésen utazóknak is kötelezően előírják az öv használatát. Ennek az az oka, hogy a járműben hátul helyet foglalókra is ugyanolyan veszélyek leselkednek, mint az elöl ülőkre, sőt esetleges előre repülésükkel veszélyeztetik az elöl utazókat is. 
– Ezúton kérünk minden közlekedőt, hogy gépjárművet vezetve vagy abban utazva lakott területen belül és kívül egyaránt használják a biztonsági övet, mert csak így van esélyük arra, hogy egy esetleges baleset során komolyabb sérülések nélkül szálljanak ki a járműből, mert mindenkit hazavárnak – írják.

A rendőrök épp a napokban jegyezték meg, hogy ötvenéves a biztonsági öv. Az eszköz az évek alatt a becslések szerint egymillió életet mentettek meg. 1959. augusztus 13-án gördült le a gyártósorról az a Volvo PV 544-es jármű, mely fel volt ezzel az eszközzel szerelve.

(Főoldali képünk illusztráció Fotó: Shutterstock)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában