Hétfőn elindult a távoktatás az Eszterházy Károly Egyetemen

Az Eszterházy Károly Egyetem március 23-tól a koronavírus-járvány okozta helyzet miatt távoktatási módszerrel tanítja a hallgatóit. Az előrehozott tavaszi szünetet az egyetem az erre való felkészülésre használja. Dr. Pajtókné dr. Tari Ilona rektori jogkörben eljáró rektorhelyettes avatott be a részletekbe.

Molnár Helga

Forrás: Heves Megyei Hírlap

Fotó: Berán Dániel

– Intézményünkben a távoktatási kurzusok fejlesztése nem újkeletű. A legtöbb, már meglévő távoktatási képzésünk a közismert Moodle-rendszerben érhető el, illetve az informatikus kollégáink dolgoznak egy saját fejlesztésű rendszeren, amelyet szintén bekapcsolunk a távoktatásba, ez a KAPU rendszer – közölte dr. Pajtókné dr. Tari Ilona.

Közös távképzési platform a tanároknak

A veszélyhelyzetre való tekintettel a 2019/20-as tanév második félévének hátralévő részében a pedagógusoknak az ismeretanyag átadására és a kommunikációra a távoktatási módszereket kell alkalmazniuk. Az eltérő oktatói tapasztalatokra és kompetenciákra, valamint a bevezetésig rendelkezésre álló rövid időre figyelemmel a megoldási lehetőségek több szintjét ajánlották fel.

– Az egyetem a tanárainak olyan közös távoktatási platformot kínál, amely régóta használt az oktatás egyes területein, így a hallgatók számára már ismert. A platform összekapcsolható a hallgatói adminisztrációs felülettel – a Neptunnal –, ezáltal lehetővé teszi, hogy az adott félév kurzusai automatikusan megjelenjenek a távoktatási felületen – tette hozzá a rektori jogkörben eljáró rektorhelyettes.

Dr. Pajtókné dr. Tari Ilona úgy fogalmazott, az előkészítés során áttekintették az egyetem távoktatásban történő képzési portfólióját, ahol felmérték, hogy mely tanegységekből áll rendelkezésre elektronikus tananyag. A szaktanszékek bevonásával pedig felülvizsgálták, hogy létezik-e olyan tantárgy, amelynél nem valósítható meg ez a korszerű munkaforma. Ezeket a tantárgyakat a következő évben teljesíthetik a hallgatók, ez azonban elhanyagolható mennyiségű.

– Az informatikai kar munkatársai az előző héten online továbbképzést tartottak az egyetem oktatói számára, ahol interaktívan készítették fel őket az új felület hatékony használatára. Emellett egy oktatókurzust is felállítottunk az egyetemi Moodle-rendszerben, amelyben videók, tutoriálok, szöveges segédanyagok, valamint egy komplett, az adott témáról szóló mintatananyagot is elérhetővé tettünk minden érintettnek – részletezte. Ezzel párhuzamosan az egyetemi polgároknak is elkészült a távoktatási rendszer használatát bemutató segédlet.

Tananyag a diákoknak egy héttel az óra előtt

A jövő héttől a konkrét munka olyan formában fog megvalósulni, hogy a hallgatók egy héttel az órájuk előtt már megkapják a tananyagot és az adott héten elvégzendő feladatok leírását, a megvalósítását segítő kiegészítő tananyagokat, amit a saját időbeosztásukhoz illeszkedően dolgozhatnak fel, valamint a tanóra időtartama alatt konkrét kérdéseket tehetnek fel tanáraiknak, akik a virtuális térben állnak rendelkezésre.

– Az e-learning rendszerben a tevékenységet a pedagógusaink virtuális osztályterem-megoldások alkalmazásával egészítik ki, ahol megvalósulhat a valós idejű kommunikáció, hang- vagy videóalapú formátumban, a diákok igényeihez illeszkedve. A virtuális osztálytermek és az e-learning-rendszerek is jelentős számú lehetőséget kínálnak a számonkérés megvalósítására – fűzte hozzá az egyetemi élet irányítója.

Nem ismeretlen a távoktatás, mégis új kihívások előtt állnak a gyöngyösi egyetemi tanárok és hallgatók Fotó: Czímer Tamás / Heves Megyei Hírlap

Az infrastrukturális ellátottság egyébként megfelelő, mindenki rendelkezik webkamerával felszerelt laptoppal. Az eszközökkel kapcsolatos egyéb felmerülő kéréseket az egyetem orvosolta. A gördülékeny munka érdekében a Líceum Televízió és az Informatikai Igazgatóság munkatársai folyamatos segítséget nyújtanak a tanároknak, akik a távoktatás eredményes bevezetéséhez és folyamatos használatához egy helpdesk-szolgáltatást is működtetnek.

Konzultációs lehetőség a hallgatóknak

– Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy a működés megkönnyítése érdekében az egyetem vezetése a következő alapelveket fogalmazta meg – jelezte dr. Pajtókné dr. Tari Ilona.

– A távoktatás során az oktató a kurzusok órarendi idejének teljes hosszában valós idejű konzultációs lehetőséget nyújt az egyetemistáknak. Fontos, hogy a már meglévő órarendtől csak kivételes esetben lehet eltérni. A hallgatók online jelenléte csak az órarendi idejükben várható el. A valós idejű konzultáció lehetséges módjai közül elsősorban a csoportos és több résztvevő egyidejű részvételét, valamint két- vagy többirányú kommunikációját biztosító megoldások preferáltak. Zártkörű internetes konzultáció esetén az oktató a tanszékvezetőt is meghívja a csoportba, a számonkérés is elektronikus úton történik – hangsúlyozta.

Megemlítette, a távokta­tásra történő átállás biz­tosítására az egyetem online oktatásmódszertani felkészítő kurzusokat biztosít. Amennyiben az alkalmazott távoktatási módszer megkívánja a hallgató órára vagy konzultációra való előzetes készülését, az ehhez kapcsolódó anyagokat az oktató az óra vagy konzultáció ideje előtt legalább egy héttel rendelkezésre bocsátja.

– A tanárok a félév elején közzétett fogadóóráik idejében elektronikus kommunikációs csatornán érhetők el a hallgatók számára. A diákok fokozott rendszerességgel ellenőrzik a Neptun-üzeneteiket és a Neptunban megadott e-mail-címeikre érkező leveleiket. Az online kommunikáció korlátozottsága esetén az oktató egyéb kommunikációs csatornán nyújt segítséget – összegzett a rektori jogkörben eljáró rektorhelyettes.

Fontos határidők a távoktatásban

A koronavírus-fertőzés miatt kialakult veszélyhelyzetben március 16-án megküldött, a távoktatásra való átálláshoz és az oktatás átszervezéséhez készített intézkedési terv alapján a következő határidők fontosak: a tanszékvezető jóváhagyása után az oktatónak Neptun-üzenetben értesítenie kell a hallgatókat a kurzus teljesítésének elhalasztásáról március 23-ig. Az oktatók a tavaszi félévre meghirdetett képzések leírásaiban tájékoztatást adnak a következő hetek oktatásának és a követelmények teljesítésének módjáról, s a frissített kurzusleírást közzéteszik március 27-ig. Az oktatók a távoktatásos kurzusok konzultációját megelőző munkanapig Neptun-üzenetben közlik a kurzuson való online részvétel lehetőségét és részleteit március 21-től.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában