Ételrendelés

2023.09.13. 07:01

Érkezik a futár, de vajon eltűnhet az étterembe járás varázsa?

Hevesi éttermeket és futárcégeket kérdeztünk az elmúlt évek tapasztalatairól. Az ételrendelési szokások gyökeresen megváltoztak, ez a forma népszerűbb lett, legfőképp a Covid miatti korlátozások miatt.

Hornyák Réka

Nyolcas Olivér ügyvezető, egri Govinda Étterem

Forrás: Berán Dániel / Heves Megyei Hírlap

Az ételrendelés egy olyan luxus, amely az elmúlt évtizedekben terjedt el igazán hazánkban is. A Covid miatti bezárások és korlátozások alatt étterembe sem lehetett menni, így azok a vendéglátóhelyek is elkezdtek kiszállítani, melyek addig nem tették. Ebben az időszakban az ételrendelés online szolgáltatásai gyökeresen megváltoztak. Országszerte elterjedtek és népszerűek lettek az erre szakosodott futár cégek, mint a Wolt vagy a Foodora. 

Megkérdeztünk egy pár ételfutár céget, valamint Heves vármegyei éttermet az elmúlt évek ételrendelési szokásairól. Arra voltunk kíváncsiak, hogy hogyan hatott a Covid miatti bezárás e területre, és a járvány lecsengése után megmarad-e ez a kényelmes szokás.  

A Foodora egy ételszállítással foglalkozó cég, mely 1999-ben Magyarországon jött létre NetPincér néven, azóta több névváltoztatáson ment át. Elmondásuk szerint az élelmiszer kiszállítással sok magyar fogyasztó a Covid időszaka alatt találkozott először. A járványhelyzet növekvő kíváncsiságot keltett, és elfogadást eredményezett az online szolgáltatásoknak, így az ételrendelésnek is. A Foodora vásárlóinál ez a fajta fogyasztói magatartás továbbra is erősödik. A nagy járványhullámok óta eltelt években azonban ez a kíváncsiság egybeesett az emberek szűkülő gazdasági lehetőségeivel. 

– Általánosságban azt látjuk, hogy vásárlóink szeretik és megszokták a szolgáltatásunk kényelmét, bár ma már racionálisabban gondolkodnak. Emellett a kereslet növekedése is óvatosabb, nem érzünk jelentős változást a korábbi trendekhez képest. Jelenleg a rendelési számaink megszilárdulását tapasztaljuk – nyilatkozta a Foodora sajtórészlegének munkatársa. 

A cég statisztikát vezet a rendelt ételek fajtáiról is. Így összeállítottak egy listát a legtöbbször rendelt ételekről, ez Hevesben is a jellemző. Az első helyen a pizza szerepel, ami a melegétel-rendelések több mint 25 százalékát teszi ki. A második legnépszerűbb ételcsoport a hamburger, ez az elmúlt évben az említett kör körülbelül 20 százalékát jelentette. Milyen ízekre szavaznak a vendégek? A tovább három legnépszerűbb a magyaros konyha, ami 9 százalékát teszi ki a rendeléseknek, az egyéb amerikai ételekre 8 százalék jut, az egyéb olasz fogások, például tészták, körülbelül 4 százalékban voltak jelen. 

A rendelések számának növekedéséről számolt be az egri Bodega Bisztró és Barbecue étterem is. Elmondásuk szerint a lezárások utáni időszakban is népszerű maradt a házhozszállítás, főként az esti órákban. A Covid előtti korlátozások előtt az étterem vacsora időben 6-7 óra körül szinte mindig telt házas volt. Ez a szokás azonban a lezárásokat követő időszakban nem állt vissza. Az emberek hozzászoktak az otthoni vacsorázáshoz és nem kezdtek el azonnal visszatérni az étterembejárás szokásához. 

– Mi alapvetően a helyben fogyasztást szorgalmaztuk, amíg volt üzlethelyiségünk. Ezért előfordult olyan, hogy telt ház esetén visszautasítottuk az elviteles rendeléseket. Ha tele volt az étterem, akkor azokat a vendégeket vettük előre, akik helyben fogyasztottak. Emiatt történt az is, hogy a napi menün kívül egész nyáron nem volt házhozszállításunk. Mi az étteremből ilyet nem is intéztünk, csak közreműködtünk a Wolttal és a Foodorával – árulta el portálunknak Dobos Dániel, a Bodega Bisztró munkatársa. 

A Bodega Bisztró életében ezért hatalmas változást jelent, hogy elköltöztek a belvárosból, jelenleg ugyanis már nem rendelkeznek üzlethelyiséggel. Az új környezetben egyelőre csak kiszállítással foglalkoznak, amivel a napi menüt biztosítják a vendégeiknek. 

Ha bár sokan preferálják a kényelmes házhozszállítást, az éttermek helyben fogyasztó vendégeinek száma nem mindenhol csappant meg. Az egri Govinda étterem a kényszerű bezárások és korlátozások évében szinte ugyanolyan forgalmat tudott csinálni, mint előtte. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a szigorítások feloldása után vendégeik gyakrabban jártak az étterembe, mint azelőtt. 

A rendeléseik száma nem tért el a Covid előtti időszaktól. A Govinda vendégeinek körülbelül a 70 százaléka fogyasztja el helyben az ebédjét, míg a fennmaradó rész kér kiszállítást. A két lehetőség arányának megmaradása mellett viszont az étterem bevétele nőtt a járvány időszaka óta. 

– Mi 2020-ban a több hetes, teljes körű zárva tartás ellenére közel az azt megelőző éves forgalmat tudtuk realizálni. A következő évben pedig már 36 százalékkal több volt a bevétel. Tavaly pedig sikerült megduplázni a korábbi, azaz a 2019-es vagy 2020-as év forgalmát. A növekedés egyértelmű oka, az ételek minősége és a kiszolgálás színvonalának fenntartása mellett, a vendégkör szolidaritása volt a nehézségek, lezárások idején – mondta el Nyolcas Olivér, a Govinda Étterem ügyvezetője. 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában