Látogatás

2023.08.28. 19:55

Több volt, mint egy utazás: a csángóknál küldetést teljesített az egri Végvár Polgári Kör

Több volt, mint egy utazás a kirándulásunk Csángóföldön - összegezte Csákvári Antal, az Egri Végvár Polgári Körök Egyesülete elnöke az augusztus 6-10. között megtett, több ezer kilométeres buszos utat. A negyvenhárom fős lelkes egri küldöttség figyelmet, szeretetet és pénzadományt is vitt a határon túli magyaroknak. Erre most, harminc évvel a rendszerváltoztatás után is nagy szükség van.

Jámbor Ildikó

A Hargitán csúcstámadás előtt

Forrás: Egri Végvár Polgári Kör

- Először Zetelakán szálltunk meg két éjszakára - kezdi a beszámolót Csákvári Antal. - Magam Karsai Attila és felesége, Angéla vendégszeretetét élveztem, akikkel egyesületünk 17 éve vette fel a kapcsolatot. Az egykori zetelaki alpolgármester és neje a település szellemi vezetői közé tartoznak. Ők és a többi 42 egri utasnak szállást és félpanziós ellátást biztosító 12 család, ugyanazzal a szeretettel fogadta az egri küldöttséget, mint korábban többször is tették. Az egri csapat tagjainak többsége szakadó esőben és szélben vágott neki a Hargita csúcsának, hogy megkoszorúzzák azt a Trianon emlékművet, amit annak idején a polgári körösök Karsai Attiláékkal közösen állítottak. A kopjafát a tanárházaspár tavaly újította fel.

Nem tudtunk hosszan emlékezni és a himnuszokat elénekelni, mert az augusztusi viharos időjárás nem engedte, de a koszorúnkat és egy nemzeti színű szalagot elhelyeztünk a kopjafán. Mi több, a küldöttség 80 év feletti tagjai is derekasan megtették a menedékháztól a közel két kilométeres utat - idézte fel az egyesületi elnök a történteket.

Ahogy hazaértünk, a Közbirtokosság nagytermében a zetelakiak 25 tagú férfikórusa és a helyi általános iskola diákjai székely viseletben kulturális műsorral kedveskedtek nekünk. Gál Tibor Egri csillag borait vittük a kórus tagjainak. Karsai Angéla tanárnőnek átadtuk a helyi általános iskola számára gyűjtött 100 ezer forint pénzadományt, amit az utazás résztvevői, illetve öt olyan polgár adott össze, akik nem tudtak velünk eljönni. A harmadik és negyedik napot Gyimesbükkön töltöttük a 82 éves Deáky András egykori iskolaigazgató panziójában. Tanáremberként szívhez szóló előadást tartott nekünk a Gyimesekben élő magyarok mindennapjairól. Könyve is jelent meg ebben a témában, s ha meghívásunkra eljön Egerbe, azok is megismerhetik kivételes gondolatait a hazaszeretetről, akik most nem voltak velünk. A panzió parkjában emlékhelyet állíttatott történelmünk jeles eseményeinek, illetve kiemelkedő történelmi nagyjainknak. Életműve alapján példaképnek tartom, mert külhoni területen több évtizeden át a magyarok megmaradásért munkálkodott és összefogta az ottani magyarokat. A második napon a gyimesi csángók után a moldvai csángókhoz is ellátogattunk, Pusztinába.

Köztudott, hogy 1764-ben kétszáz székelyt mészároltatott le Mária Terézia. Akik az üldöztetés miatt elhagyták a szülőföldjüket, kimenekültek Moldvába. Pusztina, Szabófalva, Magyarfalu, Lészped ősi magyar települések, ahol a lakosok hívő katolikusok és őrzik nyelvüket, kultúrájukat a nehéz körülmények között.

-Úgy, hogy ezt a bákói egyházi vezetők megakadályozták, nem nézték jó szemmel, és magyarul sem misézhettek.

-Igen, ez ma már ismert itthon is. Nyisztor Ilona népdalénekes tanárnő fogadott minket Pusztinán, s elvitt minket a Szent István templomba. Ez a régi katolikus templom arról nevezetes, hogy a mennyezetén Szent István király felirat volt, amit a román hatalom lefestetett, mert úgy gondolják, hogy ezzel is felgyorsíthatják az ott élő magyarok asszimilációját. Ilona a templomban egy egyedi, csodálatos fél órás műsorral, népdal előadással örvendeztetett meg minket. A közelmúltban a magyar állam költségén épült Magyar Házban fiatalokkal találkoztunk, akik gyönyörű magyarsággal mondtak nekünk verseket, énekeltek dalokat. A vendéglátás is a csángók ételeit idézte. Az ottani lakodalmi ételnek számító töltött szőlőlevelet kaptunk. Ide is hoztunk magunkkal pénzadományt. A Magyar Ház működtetésére 50 ezer Forintot adtunk át Nyisztor Ilonának. De azt is tervezzük, hogy az iskolakezdés megkönnyítésére a moldvai csángó diákok számára pénzt utalunk át a Nyisztor Ilona által vezetett egyesületnek.

A Madarasi Hargitán az egri csapat
Forrás: Egri Végvár Polgári Körök Egyesülete

Visszatérve Moldvából Gyimesbükkre a búcsúesten Antal Tibor és nyolcesztendős fia remek zenei előadással fogadott minket. A kisfiút hallgatva többeknek könny szökött a szemébe. A gyimesi szoros jelentőségéről Deáky tanár úr beszélt, s az eredeti határkő mellett a korábbi ottjártunk óta felújított őrházat is megnézhettük. Egy idegenvezető kalauzolásával a közelmúltban felújított marosvásárhelyi kultúrpalotát is megtekinthettük, ahol elgyönyörködhettünk Róth Miksa üvegablakaiban is. Kolozsváron megnéztük a Szent Márton templomot és Mátyás király szülőházát is. Ez utóbbi esetében megtapasztalhattuk, hogy az angol nyelvű emléktábla szomorú példája a román történelemhamisításnak.

Szerencsére a lélekemelő úton filmes dokumentaristánk is akadt. Rácz Kristóf örökítette meg az utazás fontos pillanatait, s hamarosan Egerben is bemutathatjuk a 2023 nyarán megvalósított missziós küldetésünkről szóló filmet. Civil szervezetünk fontosnak tartja az olyan magyar értékek képviseletét, mint a család, a nemzet és a hazaszeretet itthon és a határon túl is. Megújult szervezetünk ezen munkálkodik és nem titkolt célunk, hogy a hasonló programok segítségével másokat is biztassunk, hogy lépjenek be tagjaink sorába és vegyenek részt Eger kulturális és közéletében - magyarázta Csákvári Antal.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!